Meer muziek voor alle 1,4 miljoen basisschoolkinderen

Hoe krijg je dat nou voor elkaar?
promotiefilm
‘We gebruiken de video al jarenlang, omdat ‘ie heel goed het plezier van de kinderen laat zien’, vertelt Maike Kroese, communicatieadviseur.

Muziek is voor kinderen heel erg belangrijk, blijkt ook telkens weer uit wetenschappelijk onderzoek. Het helpt ze in hun ontwikkeling en maakt ze empathischer, socialer en creatiever. Of zoals een groep 8-leerling uit Groningen zegt: ‘Het geeft je een fijn gevoel, je wordt er heel blij van.’

De uitdaging

Stichting Méér Muziek in de Klas heeft als doel: structureel muziekonderwijs voor alle 1,4 miljoen basisschoolkinderen in Nederland.

Om dat doel te bereiken, moet je beginnen bij bewustwording. Oftewel: heel Nederland laten zien hoe belangrijk muziek is voor de ontwikkeling van kinderen.

Met die reden benaderde Maike Kroese ons, communicatieadviseur bij MMIDK. ‘Wij wilden graag een video van een Groningse basisschool die muziekonderwijs als een rode draad door de lesweek rijgt. En muziekonderwijs, daar kan je veel over vertellen. Maar als je het ziet wat muziek met kinderen doet, met leerkrachten, als je het ook hoort natuurlijk in combinatie met beeld, ja, dan komt dat gewoon heel krachtig over.’

Vraag over deze case?

Heb je een vraag over deze case? Of wil je een promotiefilm laten maken? Bel of mail me gerust.

Stefan Hollegien
videoconsultant

De oplossing

In Groningen draaide een pilot, gericht op het waarborgen van muziekonderwijs in de regio. Eén van de betrokken basisscholen viel op. ‘Jantien Westerveld, onze directeur, zei: ‘Dit klinkt zo goed, het verhaal van deze school. Dit moeten we gewoon in beeld gaan brengen.’

‘We hadden veel te vertellen, en er waren veel mooie verhalen. Dan heb je gewoon iemand nodig die je helpt je darlings te killen.

‘We gebruiken de video al jarenlang, omdat ‘ie heel goed het plezier van de kinderen laat zien.’
Maike Kroese, communicatieadviseur bij Méér Muziek in de Klas

De voorbereiding hebben jullie heel goed aan bijgedragen. Door gesprekken te voeren vooraf, het script te schrijven en te bepalen welke mensen het interessantst waren.

Het is een hele mooie, gevarieerde video geworden met een aantal leerkrachten aan het woord, de schooldirecteur. Die fantastische man van de groenvoorziening die binnenkwam om piano te spelen, en die zo’n prachtig verhaal had. Het kwam heel mooi samen in de video. Een super uniek verhaal.’

Resultaat

‘We gebruiken de video al jarenlang, omdat ‘ie heel goed het plezier van de kinderen laat zien. Het is een super goed voorbeeld, van goede kwaliteit en smaakvol in beeld gebracht door jullie.

Het is gewoon een mooi product, dus dat laat je graag zien.

Wij zetten ‘m veel in tijdens online bijeenkomsten en inspiratiesessies, waarin Erik Scherder en wetenschapsjournalist Mark Mieras vertellen over het belang van muziekonderwijs.

Het is ook peer-to-peer communicatie: een schoolleider die een andere schoolleider vertelt hoe ze het aanpakken, welk effect het heeft op de kinderen.

‘We moeten mensen verleiden en overtuigen. Voor dat soort dingen is video een heel krachtig middel.’
Maike Kroese, communicatieadviseur bij Méér Muziek in de Klas

Ik denk dat de video van de Borgmanschool vooral heel erg als effect heeft van: dat willen wij eigenlijk ook. Het maakt mensen echt enthousiast.

We zijn nu bijna 4 jaar verder en in Groningen gaat het heel erg goed. Daar hebben ze de pilot aangegrepen om muziekonderwijs flink te verbeteren. In de stad Groningen is echt veel meer muziekonderwijs gekomen. Een hele mooie ontwikkeling.

Wij zijn altijd bezig met maximale impact en hoe we zoveel mogelijk mensen in aanraking kunnen laten komen met het belang van muziekonderwijs, zodat zij er zelf mee aan de slag gaan. Dat betekent dat we mensen moeten verleiden, moeten overtuigen. Voor dat soort dingen is video een heel krachtig middel.’

Power van promotiefilms ervaren?

Laat je inspireren op onze promotiefilmpagina