“Nederland is water”

WDODelta
Hoe we stagelopen bij het waterschap sexy maakten
HR film
Bekijk de video hier!

De uitdaging

Het Waterschap was niet sexy genoeg bij studenten, als we het zo mogen zeggen. De organisatie telt 10 afdelingen, die elk jaar minimaal twee stagiaires zoeken. Daar lag het probleem. Het beeld van het Waterschap was niet positief genoeg bij studenten. Ons doel: een film maken die dat beeld helemaal omgooit, zodat meer mensen zich aanmelden voor een stage.

Een samenvatting

Waterschap Drents Overijsselse Delta is een grote overheidsinstantie die er dagelijks voor zorgen dat mensen in hun gebied in harmonie leven met water. Daarvoor zijn ze deels afhankelijk van stagiaires die op kantoor, of in het veld (of juist sloot) controles uitvoeren, trends ontdekken en maatregelen nemen.

Ons inzicht

Hoe brengen we stage lopen bij het Waterschap positief en jong in beeld? We keken elkaar aan, krabten eens aan de kin en vroegen ons toen af: ‘Wat doet het Waterschap eigenlijk?’ Daar zijn we ingedoken. We kwamen erachter dat de rol van het Waterschap erg belangrijk is, vooral in een land als Nederland. Water speelt een grote rol in onze geschiedenis, goed en slecht.

Dat water moet beschikbaar zijn wanneer we het nodig hebben, maar we moeten het ook tegenhouden wanneer het ons wil overrompelen. En wie doet dat? Juist, het Waterschap. Om Waterschap Drents Overijsselse Delta sexy te maken, besloten we te laten zien waarom het werk wat je daar doet belangrijk is voor levens in het hele land.

Onze oplossing

Daar was onze ingang. “Nederland is water.” Om de doelgroep aan te spreken, wilden we een film met heftige beelden en stormachtige luchten, in een opzwepend hoog tempo. De ‘spoken word-achtige’ voice-over is leidend geworden voor de snelheid van de film. Het is de perfecte vorm om het belang van werken met water te vertellen, op een manier die de doelgroep aanspreekt.

Het is een manier van vertellen die indruk maakt en inspireert. En dat is precies wat wij bij de kijker wilden losmaken. En het klink ook nog eens heel erg lekker.

Het resultaat

Het Waterschap heeft de film op alle kanalen vol ingezet, en we zijn erg trots op het resultaat. Want: er zijn veel meer reacties gekomen op vacatures. Met als gevolg dat verschillende afdelingen ook nog eens meer en sneller vacatures online zetten, waardoor er nog meer stagiaires kunnen komen werken. Een unieke film met een gedurfd karakter dat resultaat boekt. Daar doen we het voor.

“Het resultaat van de films is spectaculair! We maken wel vaker films met behulp van andere bedrijven, maar jullie springen daar ver bovenuit. Niet alleen qua creativiteit, want die was super. Maar ook qua ‘contact.’ Het voelde voor mij echt alsof we dit samen deden.”

Alien Zwart, communicatiemedewerker bij WDO Delta

Zou jij ook wel zo’n film willen?

NEEM CONTACT OP dan kunnen we je helpen!