fbpx

Reclamefilm laten maken

‘Goeiemoggel!’ KPN (2007)

‘Jij kan echt niet voetballen, hè Pieter?’ Calvé Pindakaas (2010)

‘Tsja, wie had dat gedacht? Van een X5 naar Lijn 5.’ Telfort (2012)

Klassieke reclames. Zo sterk, dat we de namen van de adverteerders waarschijnlijk niet eens hoefden te noemen. Je kent ze nog steeds. Dát is de kracht van reclame.

Wat is een reclamefilm?

Met een reclamefilm vergroot je je naamsbekendheid of je spoort mensen aan om actie te ondernemen, zoals het kopen van je nieuwe product. Reclame duurt niet lang (20-60 seconden) en heeft meestal een concrete boodschap.

Vroeger maakten alleen de allergrootste bedrijven reclames. Die tijd is voorbij. Je hebt tegenwoordig de keuze om een commercial op tv uit te zenden of via internet. Die tweede optie wordt steeds populairder (en is een stuk goedkoper).

Alhoewel we onze ideeën niet standaard langs de AIDA-meetlat leggen, begrijpen we als geen ander hoe belangrijk het is om vanaf de eerste seconde de aandacht te trekken. Verlangen te creëren. En de kijker over te halen om actie te ondernemen.

Wat vertel je in een reclamefilm?

Die vraag kunnen we het beste beantwoorden aan de hand van 3 voorbeelden.

Laten we beginnen met Centraal Beheer Achmea. Zonder hun naam te noemen vertellen ze verhalen van mensen die in de problemen zijn gekomen, zoals in hun nieuwste commercial. Rapper Young D scoort een platencontract en koopt een peperdure Bentley, waar hij maar even van kan genieten. Even Apeldoorn bellen…

Wat zijn de voordelen van een reclamefilm?

  • een reclamefilm creëert een unieke beleving
  • een reclamefilm vergroot je naamsbekendheid
  • een reclamefilm zet klanten aan tot actie
  • een reclamefilm met een goed verhaal wordt goed onthouden (veel beter dan tekst)

Veelgestelde vragen

Wat kost een reclamefilm?

Dat hangt sterk af van de lengte van de film, de stijlkeuzes en nog vele andere factoren. Wel werken we met een vaste vooraf afgesproken prijs.

Wanneer je een offerte aanvraagt, sturen we eerst een briefing. Op die manier kunnen we duidelijk communiceren over je wensen en bepalen hoe we deze gaan vertalen naar een film.

Hoe lang duurt een goede reclamefilm?

De ligt aan het doel waarvoor je de film gaat gebruiken. Een internet gebruiker focust zich voor ongeveer 60-90 seconden, terwijl dat bij een tv-commercial vaak 30 seconden is. Het doel, medium en de plek waar je klant de film ziet heeft allemaal invloed op de ideale lengte.

Wat is de gemiddelde doorlooptijd om een reclamefilm te maken?

Het kan héél snel, het kan ook iets langer duren: afhankelijk van de lengte en de filmstijl waarvoor gekozen is. Gemiddeld duurt het 4-8 weken om een film te laten maken.

Wat hebben wij nodig om een offerte te sturen voor een reclamefilm?

We willen wat meer weten over jouw bedrijf, bijvoorbeeld je visie en de organisatie. Ook vragen we je doormiddel van een briefing welke boodschap je wil overbrengen met de film, voor wie en via welk medium of communicatiekanaal. Op basis van al deze gegevens sturen wij je een fixed-price offerte toe.

Werkwijze

Brainstorm
Scenario
Filmen
Monteren
Première
Kijkcijferhit
We bespreken wat jullie willen bereiken (de briefing) en hoe we jullie boodschap/belofte in beeld gaan brengen (het scenario).
Een preview van de film, maar dan op papier. Het scenario beschrijft wat er te zien en te horen is.
Onze totale crew telt 5-10 mensen, zoals een regisseur, cameraman, camera-assistent, geluidsman, runner en een visagist. Maar in de praktijk komen we vaak met 2-3 personen. Tijdens de draaidag gebruiken we nieuwe, innovatieve apparatuur, zoals een 4K-camera, gemotoriseerde slider, gemotoriseerde stabilizer, professionele belichting en een hoverboard.
De montage is een reusachtige puzzel. Beeld, geluid, muziek, vormgeving: het komt allemaal bij elkaar. Met hulpprogramma’s als color correction en sounddesign halen we het maximaal haalbare uit beeld en geluid.
De première is het hoogtepunt van het filmproject. Wandel over de rode loper (die hebben we echt) naar ons theater en bekijk de eerste vertoning van je film op een 4K-televisie (165 cm) met een professionele geluidsinstallatie. Alsof je in de bioscoop zit.
Het hebben van een professionele, overtuigende film is één. Maar hoe zet je je film op een effectieve manier in? Wij helpen je met het uploaden op social media en kunnen een campagne lanceren om de kijkcijfers te boosten.