In Nederland zijn we met z’n allen slecht voorbereid op noodsituaties. Uit een groot onderzoek dat het Rode Kruis in 2023 liet uitvoeren, bleek onder andere:
Hoewel het Rode Kruis wordt gezien als dé expert op het gebied van rampenbestrijding, werd het nog onvoldoende herkend als expert in rampenpreventie. Dat moest veranderen.
De uitdaging: maak zware, urgente thema’s toegankelijk en begrijpelijk voor een breed publiek van 18-65+, zónder paniek te zaaien — en activeer mensen om zelf in actie te komen.
Samen met het Rode Kruis ontwikkelden we de YouTube-serie Goed Voorbereid: vijf afleveringen over de belangrijkste noodscenario’s (zoals overstroming, stroomuitval en natuurbrand).
De video’s zijn opgebouwd volgens een slimme en dynamische structuur:
We lieten ons inspireren door formats als Mark Rober en BeSmart: snelle hooks, dynamische beelden, en bovenal: menselijk en begrijpelijk.
De eerste twee afleveringen staan inmiddels online en de impact van de Youtube serie is direct zichtbaar. De overige afleveringen worden strategisch ingezet. Ze worden pas gepusht zodra er iets relevants gebeurt in de actualiteit — zoals een stroomstoring, hittegolf of natuurbrand — om zo maximale relevantie, bereik en impact te creëren.
Hiermee vergroot het Rode Kruis de effectiviteit van de video’s en sluit de content altijd perfect aan op de actualiteit.
Wat Slachtofferhulp Nederland het meest waardeerde in onze samenwerking:
Chahin, content specialist bij het Rode Kruis:
“Wat ik enorm waardeerde, was dat Fideo niet alleen uitvoerde, maar echt meedacht op inhoud en creatie. Mijn ideeën werden versterkt, niet verwaterd. Zelfs op draaidagen kwamen nieuwe briljante ideeën tot stand die direct professioneel werden doorgevoerd.”
“De studio die speciaal werd gebouwd, gaf een professionele uitstraling en zorgde voor dynamische settings die normaal gesproken alleen bij grote producties haalbaar zijn. Alles verliep soepel: van de voorbereiding, het schakelen op locatie tot de afstemming van edits.”
“Als je niet alleen mooie video’s wilt, maar écht impact wilt maken – bij je doelgroep én voor je merk – dan moet je bij Fideo zijn. De combinatie van creativiteit, flexibiliteit en inhoudelijke scherpte is uniek.“
Plan een gratis creatieve sessie en ontdek de mogelijkheden!