Fideo Academy

Snel en simpel video's maken.
Voor je werk, met je mobiel.

Snel en simpel video’s maken
Voor je werk, met je mobiel 🤳
Ja, dat wil ik!

Stel je vraag aan Stefan

Heb je een vraag over de Fideo Academy? Of behoefte aan advies? Bel of mail me dan even.

Stefan Hollegien
trainer Fideo Academy

Wil jij graag video’s maken voor je werk, maar komt het er maar niet van?

Je barst van de ideeën, maar verder dan brainstormen is het nog niet gekomen. Oké, behalve dat ene filmpje.

Je bent enthousiast om – samen met collega’s – aan de slag te gaan met (online) video, maar raakt een beetje ontmoedigd door alle vragen die het oproept, zoals:

  • Waar moet ik beginnen?
  • Welke apparatuur heb ik nodig?
  • Welk montageprogramma is het gebruiksvriendelijkst?
  • Hoe creëer ik een spanningsboog, zodat mijn kijkers blijven kijken?
  • Waar en hoe verspreid ik mijn video’s voor de hoogste kijkcijfers?

Je bent niet de enige, want deze vragen hebben wij de afgelopen jaren veel van onze klanten gehoord. Van accountmanagers, communicatieadviseurs en marketing professionals, tot HR managers en directeuren.

Wij hebben hier iets op bedacht: de Fideo Academy! 🆕 Een offline training waarmee we jou leren om snel en simpel video’s te maken, voor je werk, met je mobiel.

Wat leer je tijdens deze cursus film maken?

De Fideo Academy is een ééndaagse training en duurt van ongeveer 9.00-17.00 uur. Het programma is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

1

1 Videostrategie en videoplan

We beginnen met wat je wil bereiken (doel) en wie je wil bereiken (doelgroep). Aan de hand hiervan vul je de videostrategie in en bedenken we minstens 4 video’s. Eén van die video’s kies je uit om vandaag te maken. Die werk je gedetailleerd uit in een videoplan. Wat aan bod komt:

👉 doel en doelgroep
👉 boodschap en call to action
👉 kanalen en kpi’s
👉 aan de slag: videostrategie en videoplan invullen

2

2 Scenario schrijven

De content concurrentie is moordend. Scrollen, swipen; er komt geen eind aan alle berichtjes, foto’s en filmpjes. Op social media, maar ook op intranet en in de mailbox. Daarom is het belangrijker dan ooit om een opvallend idee te bedenken. Wat aan bod komt:

👉 hoe grijp je de aandacht van de kijker?
👉 hoe pas je storytelling toe in video’s?
👉 hoe warm je je creatieve spier op?
👉 aan de slag: brainstormen en scenario schrijven

3

3 Leren filmen met je smartphone

Om mooie, kwalitatieve filmbeelden te maken hoef je geen dure, professionele camera te kopen (en onder de knie te krijgen). Wat je nodig hebt, draag je iedere dag al bij je: je mobiele telefoon! Wat aan bod komt:

👉 hoe je iets op een interessante manier in beeld brengt
👉 hoe je het beste gebruikmaakt van natuurlijk licht
👉 hoe je je smartphone instelt voor PRO-opnames
👉 aan de slag: filmopnames maken

4

4 Leren monteren

Hoe monteer je een film die de kijker meteen in de eerste seconden grijpt? Die de kijker wilt afkijken? Waarin jouw boodschap goed naar voren komt? Dat gaan we je leren. Wat aan bod komt:

👉 dé montage app om snel en makkelijk te monteren
👉 creëren van een spanningsboog
👉 toevoegen van muziek om de juiste snaar te raken
👉 toevoegen van professionele vormgeving
👉 aan de slag: de montage van jouw video

5

5 Slimme distributie

Dit is de laatste stap die vaak over het hoofd wordt gezien. Hoe zorg je ervoor dat je je video’s op een slimme manier deelt zodat je je doel en doelgroep bereikt? Wat aan bod komt:

👉 ontwerpen van een opvallende thumbnail
👉 schrijven van titel, tekst en tags
👉 ondertiteling toevoegen
👉 goed vindbaar maken van je video’s (SEO)
👉 advertentiecampagne met video
👉 tips waar en wanneer je je video’s deelt

6

6 Filmpresentatie

Aan het eind van de dag rollen we de rode loper uit. Tijd voor de première 🍿 Op het grote scherm kijken we niet alleen naar jouw video, maar ook naar die van je collega’s. Een trots moment! En een stoer moment, want de video waar je de hele dag aan hebt gewerkt is af. Klaar om te delen. Wat aan bod komt:

👉 feedback geven aan elkaar
👉 feedback van Stefan
👉 laatste stap: exporteren van je video

Help je klanten, help je bedrijf

Het maken van video’s is ontzettend waardevol. Voor je marketing, je communicatie, maar ook voor je service. Ontdek hoe je de kracht van videomarketing kunt benutten met het maken van je eigen video’s.

Een eendaagse training voor 1-6 personen kost € 2.975 (excl. btw).

aanmelden

Wat krijg je als je meedoet aan de Fideo Academy?

✅ Een ééndaagse training waarin je op een laagdrempelige manier alle fases van het film maken doorloopt: van het opstellen van een videostrategie tot het filmen, monteren en exporteren van je video.

✅ Een cursus filmen met je smartphone met veel persoonlijke, professionele begeleiding van onze trainer, Stefan Hollegien. Om dit te garanderen, hanteren we een maximale groepsgrootte van 6 personen.

✅ Een behind the scenes van Stefans quick & dirty werkwijze. Hierin laat hij je zien hoe hij een video bedenkt en met zijn smartphone filmt en monteert in slechts 30 minuten.

✅ Een video die je meteen kunt inzetten voor interne of externe communicatie. De hele dag werk je namelijk aan een video die je ook echt wilt gebruiken. Aan het eind van de trainingsdag is je video af, klaar om meteen te delen.

✅ Ongeveer 1 à 2 maanden na de Fideo Academy komen jij, je collega’s en Stefan opnieuw bij elkaar. We evalueren de gemaakte producties en bespreken waar jullie (eventueel) tegenaan zijn gelopen.

‘De Fideo Academy is erg waardevol. Je leert eerst goed na te denken voor je overgaat tot doen.’
Alien Zwart, communicatieadviseur bij WDODelta

5 veelgemaakte (denk)fouten


Je denkt dat je een complexe camera moet beheersen. Of dat video’s maken veel tijd en geld kost
Voor laagdrempelige content is het voldoende om de camera te gebruiken die je iedere dag al bij je draagt: je mobiele telefoon! De kwaliteit vandaag de dag is hoog genoeg om bijvoorbeeld een instructiefilmpje te maken of toespraak op te nemen. Daarnaast hoeft dit echt niet veel tijd te kosten. Als je een beginner bent, kun je simpele video’s binnen 2-3 uur bedenken, filmen en monteren.

Je begint meteen met filmen
Oei, oei, oei, dan kom je echt in de knel tijdens de montage. Je gaat geheid beelden missen om tot een leuk, logisch en lekker wegkijkend filmpje te komen. Dit kun je voorkomen door van tevoren eventjes te brainstormen, een script uit te werken en op te schrijven wat voor shots je wilt maken. Tijdens de Fideo Academy ontdek je wat voor type shots je allemaal kunt maken en krijg je ons handige scenario template die je altijd mag blijven gebruiken.

Je opnames zijn onbruikbaar
Het licht is bijvoorbeeld niet goed (onder-/overbelicht) of het geluid staat te hard, te zacht of bevat te veel omgevingsgeluid. Als je meedoet, leer je hoe je gebruikmaakt van natuurlijk licht, maar ook van speciale belichting voor je smartphone. Ook ontdek je hoe je met een externe microfoon goede geluidsopnames maakt.

Je huisstijl ontbreekt of wordt inconsistent toegepast
Een stilstaand logo toevoegen is nog niet zo lastig, maar wat nou als je je logo wilt laten bewegen? Of een persoon wilt introduceren met een naambalk? In veel video’s ontbreekt het aan herkenbare branding. Of wordt de huisstijl inconsistent toegepast. Eén van de gaafste dingen aan de Fideo Academy is dat je je eigen vormgevingspakket krijgt, inclusief een logo-animatie, naambalkjes en overgangen. Helemaal in lijn met jullie huisstijl. Hiermee beschik je over creatieve, opvallende vormgeving die je eenvoudig kunt toevoegen.

Je vergeet je video’s op een slimme manier te verspreiden
Krijgen je video’s maar een aantal views, weinig likes en 0 reacties? En hebben ze tot nu toe weinig bijgedragen aan je doelen? Dan is het tijd voor een slimmere verspreiding. Hierover leer je alles aan het einde van de Fideo Academy, zoals het ontwerpen van in het oog springende thumbnails, het schrijven van nieuwsgierigmakende titels en teksten, en het toevoegen van ondertiteling. Ook krijg je tips waar en wanneer je je video’s het beste kunt delen.



Testimonial
Voor het tweede jaar op rij heeft hogeschool Windesheim ons gevraagd om een Fideo Academy te geven aan laatstejaars studenten Commerciële Economie

Een vormgevingspakket waarmee je je video’s een professionele uitstraling geeft 🤩

In aanloop naar de training ontwikkelen wij een vormgevingspakket die jij tijdens al je montages kunt gebruiken:

  • het vormgevingspakket bestaat uit naambalken, overgangen en een logo-animatie
  • het vormgevingspakket is 100% in lijn met jullie huisstijl
  • het toevoegen van deze vormgeving aan jouw video’s geeft – ook al heb je nog niet zoveel ervaring – meteen een creatieve, professionele look
  • het gebruiken van de vormgevingselementen is belachelijk eenvoudig: het is een kwestie van drag & drop. Oké, in het geval van een naambalkje zul je nog even iemands naam en functie moeten invullen. Maar dat kun jij 😉

Wat voor video’s kun je straks maken?

Als student van de Fideo Academy is het – afhankelijk van de inhoud van je training – mogelijk om helemaal zelfstandig, simpel en snel video’s te maken voor je werk. Wat voor video’s kun je straks maken? Een paar voorbeelden:

Een instructiefilm
In een instructiefilm laat je bijvoorbeeld zien hoe een product of dienst werkt. Wat roept veel vragen op bij je klanten? Waar hebben ze vaak hulp bij nodig? Laat je inspireren door veelgestelde vragen aan jullie klantenservice.

Volgens 41% van de marketeers helpt video om het aantal telefoontjes naar de klantenservice te verminderen
The State of Video Marketing 2021, Wyzowl

Een testimonial
Een testimonial is het opnemen van een klantverhaal. Een hele krachtige, want niets is zo overtuigend als het verhaal van een tevreden klant.

Een aftermovie
Een aftermovie is de ultieme terugblik, bijvoorbeeld op een evenement. Afhankelijk van doel en doelgroep kun je deze in veel gevallen prima zelf maken.

Video helpt om traffic naar de website te verhogen, zegt 84% van de marketeers
The State of Video Marketing 2021, Wyzowl

Wie hebben de Fideo Academy gevolgd?

De afgelopen 3 jaar hebben marketing- en communicatieprofessionals van allerlei organisaties meegedaan aan de Fideo Academy, zoals:

  • AWL
  • Bonotraffics
  • Centraal Beheer
  • ENGIE
  • Hogeschool Windesheim
  • P2
  • Tapir
  • Triflex
  • Van Remmen
  • WDODelta
  • Zorggroep Solis

Ja, ik wil snel en simpel video’s maken. Voor mijn werk, met mijn mobiel

Te gek! Als student van de Fideo Academy ben je straks in staat om:

  • een goed, doelgericht en doordacht idee te bedenken
  • te filmen met je mobiel
  • te monteren
  • je video’s effectief te verspreiden

Met de video’s die je maakt, draag je bij aan belangrijke doelstellingen van je bedrijf of organisatie, zoals meer naamsbekendheid, meer omzet, betere klantenservice en het vinden en aantrekken van nieuwe werknemers.

Een eendaagse training voor 1-6 personen kost € 2.975 (excl. btw).

Aanmelden Fideo Academy

Veerle Elings

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | content & community officer

‘We zijn ontzettend blij met de video’s voor de introductieweek. We hebben heel veel positieve reacties gehad. Van studenten, maar ook van het management en wervingsteams van nieuwe studenten.

Ook waren wij verrast door de hoge betrokkenheid bij de video’s. Want van de 14 klassen en 360 eerstejaars, hebben 280 een filmpje van zichzelf ingestuurd. 

We hebben studenten punten gegeven voor het opnemen van hun video, maar nog meer punten voor het kijken van de instructiefilm over Alluris (studie-informatiesysteem, red.). Dat is een belangrijke, omdat ze goed overweg moeten kunnen met het programma. De klas met de meeste punten heeft een pizza-avondje in het park gewonnen. Dus op een gegeven moment zaten ze daar met 40 pizzadozen in Park Sonsbeek in Arnhem.’

Lees meer

Bas de Niet

H.N. Werkman Stadslyceum

Toen Bas de Niet van het Stadslyceum ons belde, was hij erg duidelijk: ‘Wij willen geen docent of teamleider die op camera een standaard praatje houdt. Wij moeten het niet vertellen, de kinderen moeten het vertellen. En vooral laten zien.’

Bas vertelde dat er de afgelopen jaren structureel meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plekken. Met als gevolg dat tientallen leerlingen per jaar worden uitgeloot. ‘Alle 5 video’s en de animatie helpen ons om die positie te behouden. Dat we niet verlegen komen te zitten om kinderen.

Wat ik knap vind aan het hele plan, is dat het goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen. En het roept emotie op. Je eerste jaar in 60 seconden bijvoorbeeld. Nieuwe lessen, nieuwe school, spannend allemaal. Die film is heel erg raak.

Een ouder reageerde: ‘Heel leuk en inspirerend. Ook in vergelijking met andere scholen (zijn ons aan het oriënteren voor de jongste). Heel enthousiasmerend!’

Maar ook onder personeel heeft het iets losgemaakt: ik proef trots. Bij collega’s, bij de directeur. De school wordt zó mooi afgebeeld.

Wij zijn heel tevreden over het resultaat. Het zijn erg aansprekende video’s die er uitspringen vergeleken met andere scholen. Ik verwacht dat we hiermee een voorbeeld zijn. Dat die scholen denken: dit is wel erg flitsend, hier moeten wij ook iets meer aan doen.’

Lees meer

Coniek Meijer

provincie Overijssel | traffic manager media

‘95% van de sollicitanten refereerde in hun sollicitatiebrieven en -gesprekken aan de wervingsvideo.’

Theo Sikkema, collega van Coniek, vult aan: ‘Nagenoeg alle kandidaten gaven tijdens de gesprekken aan door de video een goed beeld van de vacature te hebben gekregen. En dat de video sterk bijdroeg aan hun motivatie om te solliciteren. Mooi! 5 weken na het delen van de video is de vacature vervuld.’

Lees meer

Maike Kroese

Méér Muziek in de Klas | communicatieadviseur

‘Wij wilden graag een video maken van een Groningse basisschool die muziekonderwijs als een rode draad door de lesweek rijgt. En muziekonderwijs, daar kan je veel over vertellen. Maar als je ziet wat muziek met kinderen doet, met leerkrachten, als je het ook hoort natuurlijk in combinatie met beeld, ja, dan komt dat gewoon heel krachtig over. 

We hadden veel te vertellen, en er waren veel mooie verhalen. Dan heb je gewoon iemand nodig die je helpt je darlings te killen

De voorbereiding hebben jullie heel goed aan bijgedragen. Door gesprekken te voeren vooraf, het script te schrijven en te bepalen welke mensen het interessantst waren. 

Het is een hele mooie, gevarieerde video geworden met een aantal leerkrachten aan het woord, de schooldirecteur. Die fantastische man van de groenvoorziening die binnenkwam om piano te spelen, en die zo’n prachtig verhaal had. Het kwam heel mooi samen in de video. Een super uniek verhaal

We gebruiken de video al jarenlang, omdat ‘ie heel goed het plezier van de kinderen laat zien. Het is een super goed voorbeeld, van goede kwaliteit en smaakvol in beeld gebracht door jullie. 

Het is gewoon een mooi product, dus dat laat je graag zien. 

Wij zetten ‘m veel in tijdens online bijeenkomsten en inspiratiesessies, waarin Erik Scherder en wetenschapsjournalist Mark Mieras vertellen over het belang van muziekonderwijs. 

Het is ook peer-to-peer communicatie: een schoolleider die een andere schoolleider vertelt hoe ze het aanpakken, welk effect het heeft op de kinderen. 

Ik denk dat de video van de Borgmanschool vooral heel erg als effect heeft van: dat willen wij eigenlijk ook. Het maakt mensen echt enthousiast.

We zijn nu bijna 4 jaar verder en in Groningen gaat het heel erg goed. Daar hebben ze de pilot aangegrepen om muziekonderwijs flink te verbeteren. In de stad Groningen is echt veel meer muziekonderwijs gekomen. Een hele mooie ontwikkeling.

Wij zijn altijd bezig met maximale impact en hoe we zoveel mogelijk mensen in aanraking kunnen laten komen met het belang van muziekonderwijs, zodat zij er zelf mee aan de slag gaan. Dat betekent dat we mensen moeten verleiden, moeten overtuigen. Voor dat soort dingen is video een heel krachtig middel.’

Lees meer

Eric Peterse

Saturn Petcare | hoofd P&O

‘Ons grote voorbeeld was de werken bij film van Bolletje. Wij hadden het niet verwacht, maar we vinden onze eigen film nóg gaver!’

Na oplevering werden alle video’s gepresenteerd tijdens een kwartaalmeeting, ten overstaan van het personeel. Eric: ‘We hebben van de 5 video’s wel 3 keer flink applaus gehad. Mensen waren super enthousiast.’

Met het maken van de video’s voor employer branding wilden we Saturn Petcare van zijn beste kant laten zien, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid. Dat is volgens recruiter Jenny Rorije goed gelukt. ‘Eén iemand zei – na onlangs aangenomen te zijn: de gezelligheid, die informele sfeer uit de film, die proef ik terug op de werkvloer. Da’s natuurlijk supergaaf. Dat je de cultuur probeert te vangen in een film en die in de werkelijkheid ook gevoeld wordt.’

Lees meer

Rosan van der  Tuuk

Roamler | marketing communications specialist

‘Het resultaat is gaaf en van hoge kwaliteit. We zaten onder redelijke tijdsdruk en dan ook nog tijdens corona. Zelfs met de getroffen maatregelen is het een hoogwaardig filmpje geworden dat hopelijk nog jaren mee kan. De feedback binnen ons bedrijf was ook zeer positief. Smaakt naar meer!’

We hebben de video ingezet op onze interne kanalen (onboarding, nieuwsbrieven, pushberichten) om onze nieuwe en reeds bestaande crowd van Klusmannen te activeren en enthousiasmeren. De volgende stap is extern gebruik; adverteren voor nieuwe Klusmannen!

We zagen dat onze Klusmannen actiever werden en dat was mooi, want Centraal Beheer lanceerde een grootschalige campagne voor Klushulp waardoor er meer klus aanvragen voor de Klusmannen binnenkwamen. Onze klussers gingen enthousiast aan het werk, mede dankzij de gezellige beeldvorming van deze video!

De samenwerking met jullie verliep hartstikke soepel. Jullie hebben ons goed begeleid in het creatieve proces en ons er te allen tijde bij betrokken gehouden: van het uitschrijven van het script tot de daadwerkelijke productie. Alles tot in de puntjes verzorgd en willing to take the extra mile.’

Lees meer

Alien Zwart

WDODelta | communicatieadviseur

‘Het resultaat is spectaculair! We maken wel vaker films met behulp van andere bedrijven, maar jullie springen daar ver bovenuit. Niet alleen qua creativiteit, want die was super. Maar ook qua contact. Het voelde voor mij echt alsof we dit samen deden.’

Lees meer

Sandra Siemers

ENGIE | senior adviseur communicatie

‘Mensen hebben gezegd dat de livestream echt goed in elkaar zat. Een mooie mix tussen inhoud, humor en trotse momenten.

Voor ons was het belangrijk dat het programma technisch goed zou verlopen. Niets is zo’n dissatisfier als wanneer je halverwege een stream er uit wordt geknikkerd. Aan onze technische verwachtingen hebben jullie zeker voldaan, zo niet overtroffen.

We houden altijd aan het begin van het jaar een evenement om iedereen te inspireren, motiveren en een trots gevoel op te wekken. Trots op het bedrijf waar ze werken.

Normaal gesproken een live-event. Dat kon dit jaar niet. Een extra uitdaging om het online voor elkaar te krijgen. Met een doelgroep van 500 man die vanuit huis meekijkt.

Hoe houd je hun aandacht 90 minuten vast? Hier hebben we goed over nagedacht en een format ontwikkeld in lijn met De Wereld Draait Door. Een format dat herkenning oproept, maar ook verrassende elementen heeft.

De dynamiek, de interactie met het thuispubliek en het instarten van van tevoren gemaakte video’s, zorgden ervoor dat de kijkers geprikkeld bleven.

Natuurlijk stond er een roze olifant in de kamer: de verkoop van een deel van ENGIE Energie. Een gevoelig onderwerp. Dat hebben we dan ook niet gebagatelliseerd, maar van alle kanten belicht. Zo kreeg het thuispubliek bijvoorbeeld de mogelijkheid om live vragen te stellen.

Om iedereen in beweging te krijgen, hielden we een energieke afsluiter met René Wormhoudt, herstel- en conditietrainer van het Nederlands Elftal. Helga van Leur, de directie, collega’s thuis: iedereen deed mee. Ik heb in tijden niet meer zo gelachen.

Zo’n setting kun je alleen maar creëren als je je geen zorgen hoeft te maken. Als alle randvoorwaarden kloppen, inclusief professioneel geregelde techniek.

Iedereen moest enorm lachen en kon met een trots gevoel de bijeenkomst verlaten. Fijn dat dit allemaal zo gelukt is.’

Lees meer

Erik Karst

Erik Karst Fotografie

‘Niet normaal jongens, mijn kont zit vol met veren… Ik denk dat ik morgen even een bezoekje aan de dokter moet brengen. Met andere woorden: we hebben samen iets fantastisch gemaakt’

Deze veren (complimenten) zijn natuurlijk net zo goed voor jullie. Alles wat ik inhoudelijk terug krijg aan complimenten, naast ‘mooi’, ‘tof’ en ‘gaaf’, is precies wat ik wilde uitdragen. Deze film gaat ongetwijfeld nog mooie dingen brengen. Het was een TOP avontuur om met jullie samen te werken en het eindresultaat is EPIC.’ 🔥👏

Lees meer

Alien Zwart

WDODelta | communicatieadviseur

Alien heeft samen met haar collega’s van communicatie meegedaan aan de Fideo. Een aantal reacties:

‘Veel enthousiasme en energie’
‘Gezellige mensen en ongedwongen sfeer’
‘Fantastische locatie en lunch’

Over de begeleiding
‘Kleine trainingsgroep waardoor er voor iedereen aandacht is’
‘Goede presentatie en persoonlijke begeleiding’

Over de inhoud
‘Presentatie helder, ook de voorbeelden spreken aan’
‘Goede opbouw door eerst de theorie en daarna de praktijk te behandelen’
‘Kracht van de training vind ik afwisseling tussen theorie en praktijk’
‘Het ochtenddeel was heel waardevol. Eerst goed nadenken voor je overgaat tot doen. Wij hebben nu goed tussen de oren dat je goed moet nadenken wat je wilt bereiken, of video daar het middel voor is, en hoe je dat creatief kunt doen’
‘Leuk om verschillende shots te leren’
‘Goede app suggestie’ (om te monteren)
‘Het filmen en monteren oefenen is heel erg waardevol en in de praktijk direct te gebruiken’

Lees meer

Snel en simpel video’s maken?

Meld je nu aan voor de Fideo Academy 👩‍🎓👨‍🎓🤳