6 reclames met (bijna) alleen maar thuisopnames

Hoeveel video’s heb je de afgelopen weken gemaakt? Niet zoveel, waarschijnlijk. In de strijd om onze ouderen te beschermen en zorgverleners te ontlasten, is het nu lastig filmen. Althans, op de manier die je gewend bent. Maar wat nou als je je manier van filmen aanpast aan de omstandigheden?

Alexandar Djuric
Alexandar Djuric
‘WE TELLEN DE UREN, WORDEN GEK VAN DE MUREN. MAAR WE BELLEN DE BUREN. IK STA VOOR JE KLAAR.’

Wij hebben een paar mooie voorbeelden voor je. Voorbeelden van organisaties die normaal gesproken duizenden, zo niet tienduizenden euro’s uitgeven aan producties. Met crews van 10, 20, 30 mensen. Maar die nu, door de tijd waarin we leven, een hoofdrol geven aan ‘echte’ mensen. Met hun huis als decor en mobiele telefoon als camera.

  1. Mijn hart voor de zorg
  2. a.s.r.
  3. IKEA
  4. FOX Sports
  5. Rijksoverheid
  6. Voedselbank

1 | Mijn hart voor de zorg ❤️🥼

#mijnhartvoordezorg is een hartverwarmende oproep van beroepsorganisaties uit de zorg om een wit shirt met een rood hart voor je raam te hangen.

‘Zorgverleners zijn druk met maar één ding en dat is zorg verlenen. Ze hebben geen of weinig tijd voor social media en ander nieuws’, vertelt René Héman, voorzitter van Artsenfederatie KNMG, in gesprek met Adformatie. ‘Het is daarom fantastisch als artsen, verpleegkundigen, apothekers, verloskundigen, fysiotherapeuten, tandartsen – iedereen die nu tijdens de coronapandemie de zorg draaiend houdt – onderweg naar werk of terug van een lange dag, al die steunbetuigingen voor de ramen zien hangen.’

Lees ook: Wit shirt met hart voor het raam zorgt dat Nederland blijft klappen voor de zorg

2 | IKEA – ‘Samen slimmer wonen’

In deze dagen is je huis niet alleen een thuis, maar ook een kantoor, kindercrèche en wat al niet meer. Om de thuissituatie wat aangenamer te maken, bedenken we allerlei oplossingen. Dat inspireerde IKEA. In hun nieuwe commercial vragen ze je om jouw slimmigheden met anderen te delen.

Er zijn een paar dingen die deze commercial interessant maken, namelijk:

  • Alles (echt ieder shot) is met een mobiel door de mensen zelf opgenomen
  • Niemand van crew en cast is fysiek bij elkaar aanwezig geweest
  • Het duurde slechts een week om het van ‘een idee’ naar ‘op tv’ te krijgen
  • Na een oproep om mee te doen hebben zo’n 600 mensen zich aangemeld

3 | a.s.r. – ‘Nederland doet het’

‘We tellen de uren, worden gek van de muren. Maar we bellen de buren. Ik sta voor je klaar.’ Een mooie, liefdevolle boodschap in de nieuwe reclame van verzekeringsmaatschappij a.s.r. Hiermee roepen ze mensen op om binnen te blijven en steken tegelijkertijd de helden van de zorg een hart onder de riem.

Ook deze campagne is in no-time in elkaar gezet. In eerste instantie was er een nieuwe hypotheekcampagne gepland, inclusief tv-, radio- en online-commercials. Die werd op zondagmiddag 22 maart geparkeerd, om 3-4 dagen later deze campagne te lanceren.

4 | FOX Sports – ‘Samen sterk’

De voetbalwereld staat in deze tijd ook compleet op z’n kop. Het EK is verplaatst naar 2021, het amateurvoetbal is afgelopen en het betaald voetbal wordt op z’n vroegst op 1 juni hervat. Om hun steun te betuigen hebben de 18 aanvoerders van de eredivisie zich verenigd en een boodschap opgenomen.

5 | Rijksoverheid – ‘Alleen samen’

In een nieuwe campagne roept de Rijksoverheid iedereen op om samen te werken, ‘want alleen samen krijgen we corona onder controle’.

6 | Voedselbank – #staysafeengeef

Tot slot staan ook de voedselbanken in Nederland voor een grote uitdaging: er is minder voedsel om te geven en veel oudere vrijwilligers haken (noodgedwongen) af. Om hier iets tegen te doen is de actie ‘stay safe en geef’ in het leven geroepen.

Wat alle bovenstaande video’s bewijzen, is dat het verhaal telt en de achterliggende boodschap. Dat het grotendeels is opgenomen met mobiele telefoons, is van ondergeschikt belang. Samen met het laten zien van ‘echte’ mensen maakt dat de video’s authentiek. En laat authenticiteit nou net een van de marketingtrends van 2020 zijn.

Wil je meer voorbeelden zien? Bekijk dan ook:

En zie je ineens mogelijkheden? Om toch een project te starten of bestaand scenario te filmen? Cool! Even sparren? Neem contact op.

Overleggen wat wél kan?

Neem contact op om te sparren over de mogelijkheden 😊