Personeel werven voor de overheid – met succes

HET WAS EEN UITDAGING, NU IS HET EEN PROBLEEM🤷‍♂️🤦‍♀️

Het lukt je maar niet om die ene vacature te vervullen. Hij werd bij jou neergelegd als uitdaging, maar inmiddels is het een probleem. De sollicitanten blijven uit. En als er al iemand solliciteert, sluit het profiel niet aan. Welkom bij the war for talent.

Je bent niet de enige

Herkenbaar? Je bent niet de enige. We hebben wat cijfers opgetrommeld. Zo zijn er bij defensie op dit moment meer dan 8.500 vacatures. Ook het landelijke tekort aan ICT’ers raakt de overheid. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat de overheid behoort tot de groep die het vaakst moeite heeft met opvullen van ICT-vacatures.

Wat is het gevolg?

Het is voor jou en je collega’s een behoorlijke struggle om nieuwe medewerkers te werven. Dat is het eigenlijk al een hele tijd. Dat de overheid nou niet bepaald bekend staat als ‘spannende’ en ‘sexy’ werkgever helpt nou ook niet echt mee😅 Wat is het gevolg?

  • Je ontvangt weinig tot geen sollicitaties.
  • Je kunt niet de juiste kandidaten vinden.
  • Je voelt je genoodzaakt om mensen aan te nemen die niet helemaal de juiste match zijn.
  • Je organisatie ontbreekt het aan kennis en know how om die mooie, belangrijke toekomstplannen uit te voeren.

Wat nu?

‘Oké, ik begrijp het. De cijfers zijn schrikbarend en vanuit de overheid moeten we hier wat aan doen. De grote vraag is: wát?!’

Grote kans dat er nu zoiets door je heengaat. Ons antwoord is video én de juiste inzet daarvan.

Wij hebben de afgelopen maanden een aantal succesvolle wervingsvideo’s gemaakt; voor commerciële organisaties, maar vooral voor de overheid, zoals provincie Overijssel en Waterschap Drents Overijsselse Delta.

‘95% van de sollicitanten refereerde in hun sollicitatiebrieven en -gesprekken aan de video’

Coniek Meijer, traffic manager media, provincie Overijssel

Ontdek hoe we hen hebben geholpen met moeilijk te vervullen vacatures, het aantrekken van 10 toptrainees en het vinden van 20 nieuwe stagiair(e)s.

Maar nog belangrijker: vergroot je kennis over wervingsvideo’s. Leer hoe je jezelf als aantrekkelijke werkgever neerzet. En hoe jij jouw doelgroep verrast en enthousiast maakt om bij jouw organisatie aan de slag te gaan.

Aan de slag met wervingsvideo’s

Kies je voor video als wervingstool, dan valt of staat het succes van de wervingscampagne met de voorbereiding.

Enerzijds biedt het jou, als opdrachtgever, houvast. Het stimuleert je om goed na te denken over de inhoud en het biedt continu inzicht in waar je staat.

Anderzijds is een goede voorbereiding ook cruciaal voor andere leden uit het projectteam. De opdrachtnemer moet datgene uitvoeren wat jij voor ogen hebt, dus je kunt het maar beter goed op papier zetten.

Maar hoe vertaal je wat jij in je hoofd hebt zo helder mogelijk voor de mensen die jouw video gaan maken? Met een briefing! Pak een kop koffie en ga ervoor zitten, want de invulling is allesbepalend voor het succes van jouw video 👀