Hoe vertel je iets over je bedrijf / product / dienst op een manier dat de ander je begrijpt (én enthousiast wordt)?
We hebben 5 tips op een rijtje gezet:
- vertel niet te veel
- gebruik spreektaal
- gebruik metaforen
- vertel het in de vorm van een verhaal (storytelling)
- laat je verhaal bloeden
1. Vertel niet te veel
Jij hebt heel veel te vertellen over je bedrijf / product / dienst. Jij bent namelijk de expert en wilt dat graag aan anderen laten zien. Hier ligt een valkuil: het vertellen van te veel informatie. Te veel betekent: meer dan waar je doelgroep behoefte aan heeft.
Bij het maken van een animatie is het belangrijk om het hele traject het doel voor ogen te houden. Wat is jouw doel?
Als IKEA een instructiefilm laat maken over de BILLY Boekenkast, dan kan het doel zijn: we helpen onze klanten om de BILLY Boekenkast zelfstandig in elkaar zetten, zodat het aantal vragen hierover aan de klantenservice met 90% vermindert.
Als je het doel helder hebt, is het veel makkelijker om te bepalen: welke informatie moet ik vertellen om het doel te bereiken?
2. Gebruik spreektaal
Gebruik spreektaal om meerdere redenen. De eerste, simpele reden is dat de meeste animaties een voice-over hebben. Een stemacteur die schrijftaal op leest – vakjargon, lange zinnen en een ingewikkelde zinsopbouw – komt niet lekker uit de verf. Het bekt gewoon niet zo lekker. Het gevolg is dat de kijker moeite heeft om het verhaal in zich op te nemen.
Maar er is ook iets anders aan de hand, iets wat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is nou het grappige? Je wordt eerder als een expert beschouwd als je iets ingewikkelds op een simpele manier uitlegt dan iets ingewikkelds op een ingewikkelde manier.
3. Gebruik metaforen
Een metafoor is een vorm van beeldspraak, een soort van vergelijking. Je vergelijkt iets (nieuws) aan de hand van iets bekends, iets beeldends.
Een voorbeeld: Als student woonde ik in een zwijnenstal, maar toen mijn vriendin bij mij in kwam wonen, toverde zij ons appartement om tot een paleis.
Een metafoor maakt iets moeilijks makkelijk, en begrijpelijk.
4. Vertel het in de vorm van een verhaal (storytelling)
Het vertellen van een verhaal (storytelling) is een hele krachtige manier om informatie over te brengen. Het is net als in je favoriete film of serie: in het begin gebeurt iets wat je aandacht grijpt. Vervolgens wil je weten hoe het verhaal afloopt.
Een verhaal bestaat uit 3 delen: begin, midden en eind. Die opbouw is je ongetwijfeld bekend. Een andere structuur is deze:
- The Hook
The Hook is de opening van de film. Het is de eerste indruk die de kijker krijgt en die indruk kan maar beter goed zijn, want hierna bepaalt hij: blijf ik kijken of niet? - The Conflict
Het conflict is een van de allerbelangrijkste onderdelen van een verhaal. Het maakt de kijker nieuwsgierig: gaat de hoofdpersoon het conflict overwinnen om haar doel te bereiken? - The Initiation
Hét moment dat de hoofdpersoon besluit om iets aan het conflict te doen. - The Journey
De hoofdpersoon heeft besloten om het conflict aan te pakken, maar wat doet de hoofdpersoon vervolgens? Die vraag komt aan bod tijdens ‘the Journey’. Het verhaal wordt krachtiger als de hoofdpersoon ook in het midden van de film het op sommige momenten moeilijk heeft. Het verhoogt de spanning voor de kijker. - The Resolution
Het einde van de film is aangebroken. Het moment om de grote vraag te beantwoorden: heeft de hoofdpersoon haar doel bereikt? - The Jab
Het moment om een laatste boodschap te delen en/of een call to action te noemen.
5. Laat je verhaal bloeden
Een animatie is niet altijd geschikt voor het vertellen van een verhaal. Een structuur die vaker wordt toegepast is:
- probleem
- consequentie
- oplossing
Je begint een animatie met het benoemen van het grootste probleem van de kijker. Die denkt meteen: ‘Shit, dat probleem heb ik ook!’ Het doet de kijker pijn.
Je doet hem nog meer zeer met de techniek twisting the knife. Nu het mes erin zit, ga je eraan draaien door consequenties van het probleem te noemen. Als jij niets aan je probleem doet, dan gebeurt dit en dit en dit. Je benoemt hier in wezen het worst case scenario. Het vergroot de urgentie. De hartslag van de kijker gaat omhoog. Hij wil geholpen worden!
Hierna is het tijd om de hartslag te verlagen en te vertellen hoe jij hem kunt helpen. Vertel wat je oplossing is en wat het hem oplevert.
Het schrijven van het verhaal (scenario) is een van de milestones bij het maken van een animatie. Wat komt er nog meer bij kijken? Dat kan je lezen in dit blog!
Deze tips in jouw eigen animatie terug zien?
Neem contact op dan kunnen we daarvoor zorgen!