Hoe wordt een animatie gemaakt?

Het maken van een animatie is een ongelooflijk leuke, speelse klus. Wij voelen ons altijd weer even kind.

Alexandar Djuric

Wat komt er allemaal bij kijken

1. STRATEGIE

Het doel

Je doel is het uitgangspunt voor het maken van een animatie. Als je het doel weet, weet je:

  • wat je wel/niet moet vertellen
  • wat je wel/niet moet laten zien
  • welke illustratie- en animatiestijl het geschiktst is
  • welke tone of voice het beste is

Het doel is terug te vinden in de briefing en in het projectplan. In een videomarketingstrategie is ondere andere terug te lezen hoe je de animatie deelt, waar je de animatie deelt en welke resultaten worden gemeten.

2. PRE-PRODUCTIE

De brainstorm

Tijdens de brainstorm is niets verboden en mag alles gezegd worden. In die openheid vul je elkaar aan en bedenk je leuke, krachtige ideeën.

Het verhaal (alleen de inhoud)

Hoe maak je kijkers nieuwsgierig en houd je hun aandacht vast? Het valt of staat met een goed verhaal en een goede verhaalstructuur.

Het storyboard

Als het verhaal (de inhoud) akkoord is, wordt gestart met het scenario. Een preview van de film, maar dan op papier. Het storyboard beschrijft wat er gezegd wordt (het verhaal) en wat er te zien is (ruw uitgetekend).

Het stijlvoorstel

Met animatie kun je de stappen duidelijker maken. Maar het is ook een mooie mogelijkheid om de film iets meer spice te geven. Om het leuker, speelser en vlotter te maken en daardoor de aandacht van de kijker vast te houden. Een mooi voorbeeld is de onderstaande video over Asana, een online tool voor projectmanagement.

3. PRODUCTIE

Het tekenen

Ben je enthousiast over het stijlvoorstel en storyboard? Dan begint het echte tekenwerk. Karakters, accessoires, gezichten en omgevingen: ieder aspect van de animatie wordt met de grootste zorg uitgetekend.

Het animeren

Tijdens het animeren worden de stilstaande tekeningen tot leven gewekt. Ze beginnen te ademen, schudden, waggelen, rollen of zelfs vliegen.

4. SHARING

Het delen (en promoten) van de animatie

Als de animatie af is, is het tijd om ‘m te delen. Bijvoorbeeld op Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Je kunt het helemaal zelf doen, maar ook laten doen. Afhankelijk van het doel is het mogelijk om een advertentiecampagne te lanceren.

5. ANALYZING

Het analyseren van de kijkcijfers

Welk gedrag vertonen de kijkers? Wie kijkt de animatie 100% af en wie haakt op een eerder moment af? Wat kun je daarvan leren? Het analyseren van kijkcijfers is heel belangrijk om het beste resultaat te halen, nu en in de toekomst.

6. OPTIMIZING

Hoe kan het (nog) beter?

Hoe vergroot je het aantal weergaven van de animatie? Hoe vergroot je de online vindbaarheid (SEO)? En hoe laat je het aantal acties (CTA) aan het einde toenemen? Vragen die aan bod kunnen komen bij het onderzoeken hoe het (nog) beter kan.

Onze blogs over animatie gelezen? Dan heb je het volgende geleerd:

  1. In welke situatie is het jouw redder in nood?
  2. Welke animatie werkt het beste voor jou?
  3. 5 tips om een verhaal te vertellen
  4. Hoe wordt een animatie gemaakt?

In ons volgende blog komt het allemaal samen: de succesformule van een animatie.

Je eigen animatie?

NEEM CONTACT OP dan kunnen we je daar bij helpen 😃