Hoe wordt een animatie gemaakt?
Het maken van een animatie is een ongelooflijk leuke, speelse klus. Wij voelen ons altijd weer even kind.
Het maken van een animatie is een ongelooflijk leuke, speelse klus. Wij voelen ons altijd weer even kind.
Je doel is het uitgangspunt voor het maken van een animatie. Als je het doel weet, weet je:
Het doel is terug te vinden in de briefing en in het projectplan. In een videomarketingstrategie is ondere andere terug te lezen hoe je de animatie deelt, waar je de animatie deelt en welke resultaten worden gemeten.
Tijdens de brainstorm is niets verboden en mag alles gezegd worden. In die openheid vul je elkaar aan en bedenk je leuke, krachtige ideeën.
Hoe maak je kijkers nieuwsgierig en houd je hun aandacht vast? Het valt of staat met een goed verhaal en een goede verhaalstructuur.
Als het verhaal (de inhoud) akkoord is, wordt gestart met het scenario. Een preview van de film, maar dan op papier. Het storyboard beschrijft wat er gezegd wordt (het verhaal) en wat er te zien is (ruw uitgetekend).
Met animatie kun je de stappen duidelijker maken. Maar het is ook een mooie mogelijkheid om de film iets meer spice te geven. Om het leuker, speelser en vlotter te maken en daardoor de aandacht van de kijker vast te houden. Een mooi voorbeeld is de onderstaande video over Asana, een online tool voor projectmanagement.
Ben je enthousiast over het stijlvoorstel en storyboard? Dan begint het echte tekenwerk. Karakters, accessoires, gezichten en omgevingen: ieder aspect van de animatie wordt met de grootste zorg uitgetekend.
Tijdens het animeren worden de stilstaande tekeningen tot leven gewekt. Ze beginnen te ademen, schudden, waggelen, rollen of zelfs vliegen.
Als de animatie af is, is het tijd om ‘m te delen. Bijvoorbeeld op Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Je kunt het helemaal zelf doen, maar ook laten doen. Afhankelijk van het doel is het mogelijk om een advertentiecampagne te lanceren.
Welk gedrag vertonen de kijkers? Wie kijkt de animatie 100% af en wie haakt op een eerder moment af? Wat kun je daarvan leren? Het analyseren van kijkcijfers is heel belangrijk om het beste resultaat te halen, nu en in de toekomst.
Hoe vergroot je het aantal weergaven van de animatie? Hoe vergroot je de online vindbaarheid (SEO)? En hoe laat je het aantal acties (CTA) aan het einde toenemen? Vragen die aan bod kunnen komen bij het onderzoeken hoe het (nog) beter kan.