Wat is de succesformule van een animatie?

Alexandar Djuric

Waar moet een animatie aan voldoen om jouw doel te behalen?

  1. Een duidelijk doel
  2. Een inhoud die aansluit bij doel en doelgroep
  3. Een sterke structuur
  4. Een strategie voor sharing

Een duidelijk doel

Als je weet wat je doel is, weet je wat je moet vertellen, wat je moet laten zien en welke stijl het geschiktst is. Ga pas aan de slag als het doel duidelijk is.

Een inhoud die aansluit bij doel en doelgroep

Stel, je bent een verkoper van zonwering. Je wilt aan klanten uitleggen hoe ze hun rolgordijn zelfstandig kunnen ophangen. Je hoeft in zo’n geval geen uitgebreide informatie te vertellen over het product, maar kunt je focussen op een duidelijk en volledig stappenplan om een gordijn op te hangen. Klant blij, jij blij, want het aantal vragen aan de klantenservice vermindert.

Een sterke structuur

Als je een verhaal goed structureert, maak je mensen meteen aan het begin nieuwsgierig naar het einde. Ook blijft er voortdurend voldoende spanning in je verhaal zitten. Zo voorkom je dat mensen tussentijds afhaken.

Je hebt de keuze uit een aantal verhaalstructuren, maar de structuur van een verhaal (storytelling) en die van probleem – consequentie – oplossing werken goed in veel gevallen. Meer hierover is te lezen in de 3e nieuwsbrief: 5 tips om een verhaal te vertellen.

Een strategie voor sharing

Hoe ga je je doelgroep bereiken? Om dat te bepalen kijk je naar je doel en de doelgroep.

Misschien zit je doelgroep op Facebook, maar behoort je doelgroep nog niet (voldoende) tot je volgers. In dat geval is het heel erg waardevol om een advertentiecampagne te starten. Je kunt targetten op leeftijd, woonplaats, interesses, en nog veel meer andere factoren.

Om het succes van je animatie te vergroten, hebben we tot slot nog 3 extra tips:

  1. Maak een grapje
    Als het kan, gebruik dan humor. Humor is vermakelijk, het maakt mensen aan het lachen. En het houdt ze ook nog eens bij de les.
  2. Stel een focus group samen
    Een focus group is een groep mensen die representatief is voor de doelgroep. Laat je animatie voor oplevering aan hen zien. Hun feedback is van waarde en zorgt voor een beter resultaat.
  3. Vertel wat de kijker moet doen (CTA)
    Welke actie moet de doelgroep nemen? Maak het hen makkelijk en vergroot je slagingskans door het heel expliciet te benoemen, zoals maak een gratis afspraak, download gratis … of pre-order de nieuwe …

Benieuwd naar wat onze favoriete animaties zijn? Klik dan hier!

Een animatie voor jouw bedrijf of product?

Neem contact op dan kunnen we je daar bij helpen 😃