Welke animatie werkt het beste voor jou?

Alexandar Djuric
Alexandar Djuric

We hebben een verdeling gemaakt in 3 soorten animaties:

  • een 2D-animatie
  • een 3D-animatie
  • een film met animatie-elementen

2D-animatie

Een 2D-animatie is tweedimensionaal. Dat betekent dat in deze soort animatie vaak vaste perspectieven worden gebruikt, zoals boven-, zij- en vooraanzicht.

  • een 2D-animatie is in heel veel situaties te gebruiken
  • een 2D-animatie is heel geschikt om je huisstijl in terug te laten keren
  • een 2D-animatie is makkelijk aan te passen (verlengt de houdbaarheid)
  • een 2D-animatie is in heel veel stijlen te maken, van heel simpel tot heel gedetailleerd

Je verkoopt hardware

Een 3D-animatie is driedimensionaal. Een goede keuze als je je kijker ergens in wilt laten kijken of als je iets tot in detail wilt laten zien. Niet alleen omdat het mooi is, maar omdat het belangrijk of soms zelfs noodzakelijk is.

  • een 3D-animatie is geschikt om iets (100%) realistisch te laten zien
  • een 3D-animatie is geschikt om iets heel precies, heel gedetailleerd te tonen
  • een 3D-animatie wordt vaak gebruikt als het om iets technisch gaat
  • een 3D-animatie is in de meeste gevallen duurder dan een 2D-animatie, omdat 3D animeren meer tijd kost dan 2D animeren

Film met animatie

Het is ook mogelijk om iets te filmen en in de montage animatie toe te voegen aan de beelden. Bijvoorbeeld om iets uit te leggen of te benadrukken. Hierin heb je 2 mogelijkheden:

  1. film en animatie wisselen elkaar af
  2. animatie wordt over het gefilmde beeld geplaatst.

Een voorbeeld van mogelijkheid 2 is de film die we voor Nedcon over hun nieuwe product, waarin we animatie op een unieke manier integreerden.

Als je doelgroep iets moet doen op hun smartphone, tablet of laptop, dan kan het handig zijn om het precies voor te doen. Stap voor stap. Dat is alleen wel een beetje saai.

Met animatie kun je de stappen duidelijker maken. Maar het is ook een mooie mogelijkheid om de film iets meer spice te geven. Om het leuker, speelser en vlotter te maken en daardoor de aandacht van de kijker vast te houden. Een mooi voorbeeld is de onderstaande video over Asana, een online tool voor projectmanagement.

Een aantal animatie-elementen toevoegen aan een film is een goede keuze om:

  • iets toe te lichten
  • iets te benadrukken
  • de aandacht van de kijker (nog) beter vast te houden

Hoe vertel je je informatie op zo’n manier dat het kort en krachtig is, overtuigend, en een ander het begrijpt? Dat kan je lezen in dit blog!

Overtuigd van een animatie?

Neem contact op en ontdek wat we voor jou kunnen maken!