Instructiefilm
laten maken

Instructiefilm laten maken
met een kraakheldere uitleg.

INSTRUCTIEFILM LATEN MAKEN MET EEN KRAAKHELDERE UITLEG

Waarom wil je een instructiefilm laten maken?

Wil jij een instructiefilm laten maken? Om iets uit te leggen? Wat je doelgroep in één keer begrijpt?

Een klant die een handleiding leest, maar het niet meteen snapt. En het dus nog een keer leest. En nog een keer. Dat is niet wat je wilt. En je klant zeker niet!

Of een veiligheidsinstructie voor (nieuwe) collega’s. Daarvan wil je toch dat ie meteen duidelijk is? Het gaat tenslotte om de veiligheid van mensen.

Waarom zou je iedere dag, iedere week, ieder jaar antwoord geven op dezelfde vragen? Als je ook één keer een hele goede uitleg kan geven? Die altijd voor iedereen duidelijk is.

Het is allemaal mogelijk met een instructiefilm. Wij verplaatsen ons in je doelgroep en maken alle informatie – hoe complex ook – begrijpelijk. Op die manier snapt je kijker het meteen.

Als we je kijkers goed helpen, vergroot je je klanttevredenheid. Misschien laten ze straks wel positieve reviews en reacties achter. Bellen en mailen doen ze in ieder geval een stuk minder, waardoor de kosten van je klantenservice dalen.

MAAK EEN
AFSPRAAK MET ALEXANDAR

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen met het maken van een instructiefilm? Maak een afspraak met me of stel een vraag. 

instructiefilm
Bekijk hier de 3D-animatie die we hebben gemaakt over de rookmelder van EI Electronics.
instructiefilm
Bekijk hier de instructiefilm over de B-autoclaaf Sense.

Voordelen van een instructiefilm laten maken

Een instructiefilmpje laten maken heeft een aantal voordelen, zoals het vergroten van je klanttevredenheid en het verlagen van de kosten van je klantenservice. Deze voordelen worden ondersteund door het jaarlijkse onderzoek van Wyzowl:

  • 94% v/d video marketeers zegt dat video heeft geholpen om producten en diensten op een begrijpelijke manier uit te leggen aan klanten
  • 49% v/d video marketeers zegt dat door video’s te gebruiken het aantal telefoontjes naar de klantenservice is gedaald

Wist je dat je met instructievideo’s ook je zichtbaarheid en online vindbaarheid (SEO) kunt vergroten? Als dat je aanspreekt, dan is het slim om te starten met help content.

Bij help content (of hygiene content) ligt de focus op het maken van video’s om vragen van je publiek te beantwoorden. Wat zijn hun struggles? Welke zoektermen typen zij in, in zoekmachines? Als je dat achterhaalt, heb je een berg aan inspiratie om how to video’s over te maken. Kijkers worden waarschijnlijk niet meteen klant, maar waarderen wel je hulp. De eerste stap in het bouwen van een relatie is gezet.

Werkwijze waarmee we je instructiefilm maken

Een instructiefilm maken die je doelgroep in één keer begrijpt, hoe doen we dat? Hieronder lees je meer over onze werkwijze.

1

Instructie video bedenken

Wat wil je kijker weten? Wat moet ie weten? En hoe brengen we dat over op de duidelijkste manier? Hierover houden we een creatieve sessie. Hoe we het precies willen aanpakken, lees je in ons scenario.

2

Instructievideo voorbereiden

Wie brengt de informatie over? Een presentator of presentatrice? Dan regelen wij de casting. Een voice-over? Dan boeken we een stemacteur. Kiezen we voor een uitleg met tekst op beeld? Kan natuurlijk ook! Daarnaast regelen we alle spullen voor de draaidag en stemmen het draaiboek met je af.

3

Instructiefilm filmen

Lights, camera, action! Tijd om de instructiefilm op te nemen. Kom je ook langs? Kun je samen met de regisseur meekijken naar de beelden die we maken.

4

Instructiefilm monteren

In de montage voegen we (meestal) tekst en vormgeving toe om de boodschap nog duidelijker te maken. De tussentijdse versie van de instructiefilm ontvang je via Vimeo. Hiermee kun je op een snelle en simpele manier online feedback geven.

5

Instructiefilmpje verspreiden

Je ontvangt je instructiefilmpje met ondertiteling, thumbnail, titel, tekst en hashtags. Hierdoor vergroot je niet alleen de zichtbaarheid, maar is je nieuwe instructiefilm online ook nog eens goed vindbaar (SEO).

Samenwerken?

Interesse om met ons samen te werken? Te gek! Laat ons weten waarmee we je kunnen helpen.

Waarom een instructiefilmpje laten maken door Fideo?

Wij helpen je graag om iets uit te leggen wat je kijkers in één keer begrijpen. Maar waarom zou je je instructiefilmpje laten maken door Fideo?

👉 Een doordachte, doelgerichte manier van instructievideo’s maken
Wij helpen je om geweldige resultaten te behalen, met video marketing. We zijn dan ook geen videoproductiebedrijf, maar een bureau voor videomarketing. Welk doel jij wilt bereiken, is het uitgangspunt bij alles wat wij voor je doen.

👉 Een instructiefilmpje die het beste past bij je boodschap
Welke video is het geschiktst voor jouw boodschap? Een 2D- of 3D-animatie? Een screencast/schermopname? Een instructiefilm met een presentator? Of is een interactieve instructie video de beste keus? Welk type het ook is, wij maken het voor je.

96% v/d consumenten heeft een uitlegvideo bekeken om meer te weten te komen over een product of dienst

Wyzowl – Video Marketing Statistics 2023

👉 Altijd en overal samenwerken via de cloud
We kunnen altijd en overal met elkaar samenwerken, want al onze bestanden staan in de cloud. Documenten als scenario en draaiboek staan in Google Drive. Tussentijdse versies staan op Vimeo. En de definitieve versie van de instructiefilm ontvang je via WeTransfer.

👉 Je instructiefilm is ready to publish
Je instructiefilm is ready to publish, want bij de oplevering ontvang je naast de filmbestanden ook een thumbnail, titel, tekst en tags. Die hoef je alleen maar te kopiëren en plakken bij het uploaden. Wil je het publiceren helemaal aan ons overlaten? Doen we voor je.

👉 Je instructiefilm is online goed vindbaar
In de titel van je instructiefilm, maar ook in de beschrijving verwerken we relevante zoektermen. Daarnaast voegen we standaard ondertiteling toe. Hierdoor snapt Google waar je instructiefilmpje over gaat en is ie online goed vindbaar.

Je kunt een instructiefilm laten maken, maar je kunt het ook zelf doen. Lees meer over onze Fideo Academy.

Benieuwd waarmee we je nog meer kunnen helpen? Ontdek al onze expertises.

Onze klanten over Fideo

‘Waar we vroeger een powerpoint van 10-15 slides gebruikten, laten we nu de animatie zien. HIerdoor komen we makkelijk en snel in 2,5 minuut tot de kern van ons verhaal’, aldus Joost Wijnberger van De VoorzieningenWijzer. We hebben Joost en andere klanten gevraagd hoe zij kijken naar onze samenwerkingen en de resultaten die we hebben behaald. Hun testimonials lees je hieronder:

Joost Wijnberger

De VoorzieningenWijzer | Manager Propositie & Compliance

‘Het is best ingewikkeld om kort uit te leggen wat De VoorzieningenWijzer precies doet. 

Daarnaast zijn we vrij goed in uitgebreid vertellen, maar daar is lang niet altijd ruimte voor.

Dus, hoe vat je het samen? Op een manier dat het mensen aanspreekt? En ze denken: ik wil de rest ook weten. In plaats van: het wordt me te lang, ik haak af.

Het voelde heel logisch om te kiezen voor animatie. Om ons verhaal visueel en aantrekkelijk te maken.   

Wat mij met name opviel, was de vaart waarmee het productieproces verliep. Dat wij bij tussentijdse deadlines weleens dachten: oeh, dan al? Terwijl, als je erop terugkijkt, het heel fijn was dat er lekker veel snelheid in zat. Als je veel tijd neemt, dan ga je schaven, schaven en nog verder schaven. Terwijl dat toch een keer moet stoppen. Door het tempo zakten we niet weg en bleef de energie hoog. 

Ik heb daar een heel goed gevoel aan overgehouden. Dat zat ‘m ook in het hele prettige contact. Redelijk no-nonsense, meedenkend, met verstand van zaken. Jullie bewogen met ons mee, maar niet eindeloos, wat ook weer de vaart erin hield. Het is knap dat jullie het voor elkaar kregen dat wij iedere keer met zin een overleg ingingen. Dat wij dachten: o’, leuk! Weer een overleg met Fideo over onze animaties. Dat is iets heel simpels, maar uiteindelijk wel een belangrijk ingrediënt voor een mooi resultaat.

Het eindresultaat ben ik heel blij mee. Het past heel goed bij wat we willen uitstralen met De VoorzieningenWijzer: toegankelijk, vriendelijk en menselijk. Dat komt terug in de sfeer van de animatie, de toon en allemaal elementjes en beweginkjes. 

Onze projectmanagers gebruiken de animatie onder andere om De VoorzieningenWijzer te introduceren bij nieuwe gemeenten. Zij geven aan: het is nu zoveel duidelijker in zoveel minder tijd. Waar we vroeger een powerpoint van 10-15 slides gebruikten en 20 minuten aan het praten waren – met gemak, laten we nu de animatie zien. Hierdoor komen we makkelijk en snel in 2,5 minuut tot de kern van ons verhaal. 

Door de animatie ook online te gebruiken, hebben we het bereik van onze kernboodschap sterk vergroot. Dat lukt op geen enkele manier zo goed als met deze animatie.’

Lees meer

Klaas Boersma

Vonc communicatie | communicatieadviseur

“Wij helpen onze klanten met hun communicatie. Voor het organiseren van een webinar en livestream hadden we technische expertise nodig. Na een zoektocht in omgeving Zwolle zijn we bij jullie terecht gekomen. 

Vanaf het eerste gesprek was er meteen een klik en was het contact heel prettig. In het begin waren er meetings waarin jullie echt de juiste vragen wisten te stellen. Hierdoor werden de verwachtingen en onze wensen duidelijk.. Daarna gingen we over op praktische zaken zoals een projectplan en een helder draaiboek. Die duidelijke afstemming in het begin voorkomt misverstanden. 

Daarnaast hebben jullie een fijn team om mee te werken en denken jullie continu met ons mee. De flexibiliteit voor ons was heel prettig. Of jullie nu werken in jullie eigen studio of op locatie: alles kan en wordt heel professioneel gedaan. Na de eerste samenwerking merkte ik het meteen: er wordt door jullie kwaliteit geleverd. 

Dit maakt dat ik jullie op pad sturen en er vervolgens geen omkijken meer naar heb. Ik weet gewoon dat het goed komt. Zo lekker zorgeloos.”

Lees meer

Nienke Groenewoud

Centraal Beheer | senior communicatieadviseur

‘Als we even teruggaan naar 16 maart 2020: het moment waarop iedereen van de een op de andere dag thuis moest werken.

Nou waren wij bij Achmea best gewend om thuis te werken. Dus dat ging gewoon hartstikke goed.

Maar wij merkten meteen dat de waarde van interne communicatie veranderde. Driekwart van onze communicatiekanalen viel weg en wij waren uitsluitend aangewezen op de digitale kanalen.

Tel daar een directie en management bij op die de behoefte hadden om in verbinding te blijven met alle medewerkers. Wat ga je dan doen? Dan ga je experimenteren en manieren bedenken om die verbinding met deze doelgroep tot stand te brengen.

We organiseerden talloze digitale events, bedachten leuke activaties rondom campagnes, verstuurden nieuwsbrieven en uiteindelijk zijn we dus zelf videocontent gaan maken.

We werkten natuurlijk al met jullie samen.

Als je continu een bureau moet inschakelen, dan zijn daar ook steeds kosten mee gemoeid. Dat betekent dat je een bewuste keuze maakt om wel of geen video te maken. Toen kwam Stefan met het idee van de Fideo Academy.

Samen met een collega heb ik een trainingsdag met Stefan gehad. En echt goede inzichten opgedaan. Zelf heb ik geleerd hoe je een communicatieboodschap goed overbrengt in een goed script, hoe pak je de kijker, hoe ga je met de verhaallijn om. Mijn collega vond daarnaast ook de technische kant heel interessant. Die vond het heel leuk om te leren monteren.

Tijdens de lunch op de trainingsdag hebben we een leuk format bedacht: we kunnen nu niet werken op kantoor, misschien moeten we kijken of we er vakantie kunnen vieren.

Met de inzichten uit de Academy hebben wij een serietje geschreven. Korte afleveringetjes waarin we ons kantoor gingen testen op: is het geschikt om hier te kamperen? We hebben een tent neergezet, mijn collega speelde de hoofdrol. Hij testte de sanitaire voorzieningen, de catering, het entertainment, noem het maar. De 5 afleveringen hebben we gedurende de zomer geplugd. Mensen vonden het hilarisch!

We hebben meerdere series gemaakt. Ook een waarbij we samen met onze directeur thuis langsgingen bij alle managers. Hier hebben wij gesprekken tussen hen opgenomen; in totaal 8 video’s die we zelf hebben gemonteerd. Een leuke manier om te laten zien hoe het met iedereen gaat.

Het is fijn dat we de kennis nu in huis hebben. Ik verzorg ook een wekelijkse nieuwsbrief waarvoor collega’s zelf video’s opnemen. Ik kan nu ff snel monteren of iets eruit knippen, net ff iets toevoegen. Dat is gewoon super handig.

Ik vind de Fideo Academy een leuk product, ik zou het zeker aanbevelen. Met name nu veel mensen thuiswerken en je ze toch wilt binden en boeien. Je pakt mensen beter in een korte video dan wanneer ze in een nieuwsbrief een lap tekst moeten gaan lezen.’

Lees meer

Wanneer zijn wij een match?

✅ Je bent een marketing-, communicatie- of HR-professional
✅ Je werkt bij een betekenisvolle organisatie (corporate, MKB+, overheid, onderwijs, non profit)
✅ Je gelooft in de kracht van video en videomarketing
✅ Je hebt naast budget ook de tijd om samen aan jouw video’s te werken
✅ Je hebt de guts om het anders te doen dan de rest van jouw markt

Het maakt niet uit of je:

😊 Je 1e of 100e video laat maken
😄 Ervaring hebt met videomarketing of niet
🙂 Bij ons om de hoek zit of op 2 uur rijden

Ons niet bellen als je:

❌ Bij 5 partijen offertes opvraagt en uit bent op de goedkoopste deal. Wij zijn geen kiloknaller
❌ Graag op safe speelt en binnen de lijntjes kleurt

INSTRUCTIEFILM LATEN MAKEN?

NEEM CONTACT OP en vertel ons meer over je uitdaging

Veelgestelde vragen

  • Sinds onze oprichting in 2012 hebben we meer dan 500 instructiefilms gemaakt. Kijkend naar het ‘waarom’ waren dit de belangrijkste redenen:

    – het aantal telefoontjes en mailtjes richting de klantenservice verminderen

    – een efficiëntere werkwijze (een instructiefilm wordt telkens opnieuw ingezet vs. iedere keer opnieuw dingen uitleggen)

    – klanten en medewerkers verrassen met een leuke, creatieve uitleg
  • Een instructiefilm is al mogelijk vanaf € 750. Afhankelijk van jouw wensen, loopt een instructiefilm nooit verder op dan zo’n € 5.000.
  • Het maken van een instructiefilm kan al heel snel, binnen 5 werkdagen. Als er geen haast bij is, nemen we rustig de tijd om te brainstormen, scenario’s te schrijven, te filmen en te monteren. Ga uit van een gemiddelde doorlooptijd van zo’n 3-4 weken.