In welke situatie is animatie jouw redder in nood?

Je bent niet de enige die moeite heeft om iets op een korte, krachtige manier uit te leggen. Of het nou gaat om een product, dienst of het pitchen van je bedrijf/organisatie.

Alexandar Djuric
Alexandar Djuric
Hoe maak je het begrijpelijk? Met animatie.

Een animatie is in de volgende situaties een goede keuze:

  • je verkoopt software
  • je verkoopt hardware
  • je hebt veel te vertellen (en weinig tijd)
  • je wilt een instructie geven
  • je wilt iets vertellen over iets wat nog niet bestaat

Je verkoopt software

Wie software verkoopt, verkoopt iets wat niet tastbaar is. Het is vaak lastig om te laten zien hoe het werkt en wat het oplevert.

In de bouw- en installatiesector werken allerlei partijen met elkaar samen. Al die partijen hebben hun eigen computers, software en documenten. Om die documenten automatisch met elkaar uit te wisselen heeft Transferro uit Zwolle een programma ontwikkeld: Connect.

Je verkoopt hardware

In tegenstelling tot software is hardware wel tastbaar. Maar met hardware is iets anders aan de hand. Om te laten zien hoe iets werkt, moet je soms binnen in een apparaat of machine kijken. En dat kan niet altijd. 

Een voorbeeld is de de Mi50: één systeem voor voertuigbeveiliging, rittenregistratie en wagenparkbeheer.

Je hebt veel te vertellen (en weinig tijd)

In sommige situaties heb je veel te vertellen, maar is het veel sterker (en relevanter) om het terug te brengen tot de kern. Een aantal voorbeelden:

  • een jaarverslag
  • een kwartaalrapport
  • een bestuursperiode
  • een onderzoeksrapport

In maart 2018 waren de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente Oldebroek wilde graag laten zien wat het in de periode 2014-2018 bereikt heeft. Dat is veel meer dan in een animatie van ongeveer 60 seconden verteld kan worden. Dus zijn er scherpe keuzes gemaakt.

Je wilt een instructie geven

Je wilt iets uitleggen, zodat een ander iets (zelfstandig) kan doen. Meestal om een ander te helpen, maar ook om zelf tijd en kosten te besparen. ING helpt haar klanten met een uitleg over ‘het bevestigen van een betaling met je mobiel’.

Je wilt iets vertellen over iets wat nog niet bestaat

De laatste situatie is een situatie waarin je je kijker wilt nemen naar een wereld die nog niet bestaat. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe organisatie of een nieuw product, waarvoor je op zoek bent naar financierders om het te realiseren. Maar ook aan je (toekomst)visie.

Een voorbeeld is de Hardt Hyperloop: een vacuümtrein die de wereld een stukje kleiner maakt met een topsnelheid van ongeveer 1200 km/h.

Welke animatie werkt het beste voor jou? Een 2D-animatie, 3D-animatie of een film met animatie-elementen? Je leest het in dit blog!

Wil je zelf ook animatie inschakelen?

Neem contact op dan helpen we je daar graag mee!