Instructiefilm
laten maken

Instructiefilm laten maken
met een kraakheldere uitleg.

INSTRUCTIEFILM LATEN MAKEN MET EEN KRAAKHELDERE UITLEG

Stel je vraag
aan Stefan

Heb je een vraag? Of behoefte aan advies? Bel of mail met onze videostrateeg, Stefan Hollegien. 

Waarom wil je een instructiefilm laten maken?

Wil jij een instructiefilm laten maken? Om iets uit te leggen? Wat je doelgroep in één keer begrijpt?

Een klant die een handleiding leest, maar het niet meteen snapt. En het dus nog een keer leest. En nog een keer. Dat is niet wat je wilt. En je klant zeker niet!

Of een veiligheidsinstructie voor (nieuwe) collega’s. Daarvan wil je toch dat ie meteen duidelijk is? Het gaat tenslotte om de veiligheid van mensen.

Waarom zou je iedere dag, iedere week, ieder jaar antwoord geven op dezelfde vragen? Als je ook één keer een hele goede uitleg kan geven? Die altijd voor iedereen duidelijk is.

Het is allemaal mogelijk met een instructiefilm. Wij verplaatsen ons in je doelgroep en maken alle informatie – hoe complex ook – begrijpelijk. Op die manier snapt je kijker het meteen.

Als we je kijkers goed helpen, vergroot je je klanttevredenheid. Misschien laten ze straks wel positieve reviews en reacties achter. Bellen en mailen doen ze in ieder geval een stuk minder, waardoor de kosten van je klantenservice dalen.

Hieronder nog een paar voorbeelden van instructiefilms die we hebben gemaakt voor B-autoclaaf, ECOstyle en ‘t Zwaantje:

Hoe steriliseer je je apparatuur met de B-autoclaaf Sense?
Hoe zaai je een nieuw gazon in?
Hoe werkt de fluisterboot van ‘t Zwaantje?

GRATIS STRATEGIESESSIE

Welke video’s adviseren wij jou om te maken? En hoe verspreid je deze video’s om je doel en doelgroep te bereiken? Ontdek het in een gratis strategiesessie met onze videostrateeg, Stefan Hollegien. 

Instructiefilm
Bekijk hier de 3D-animatie die we hebben gemaakt over de rookmelder van EI Electronics.
Instructiefilm
Bekijk hier de instructiefilm over de B-autoclaaf Sense.

Voordelen van een instructiefilm laten maken

Een instructiefilmpje laten maken heeft een aantal voordelen, zoals het vergroten van je klanttevredenheid en het verlagen van de kosten van je klantenservice. Deze voordelen worden ondersteund door het jaarlijkse onderzoek van Wyzowl:

  • 95% v/d video marketeers zegt dat video heeft geholpen om producten en diensten op een begrijpelijke manier uit te leggen aan klanten
  • 43% v/d video marketeers zegt dat door video’s te gebruiken het aantal telefoontjes naar de klantenservice is gedaald

Wist je dat je met instructievideo’s ook je zichtbaarheid en online vindbaarheid (SEO) kunt vergroten? Als dat je aanspreekt, dan is het slim om te starten met help content.

Bij help content (of hygiene content) ligt de focus op het maken van video’s om vragen van je publiek te beantwoorden. Wat zijn hun struggles? Welke zoektermen typen zij in, in zoekmachines? Als je dat achterhaalt, heb je een berg aan inspiratie om how to video’s over te maken. Kijkers worden waarschijnlijk niet meteen klant, maar waarderen wel je hulp. De eerste stap in het bouwen van een relatie is gezet.

Werkwijze waarmee we je instructiefilm maken

Een instructiefilm maken die je doelgroep in één keer begrijpt, hoe doen we dat? Hieronder lees je meer over onze werkwijze.

1

1 Instructievideo bedenken

Wat wil je kijker weten? Wat moet ie weten? En hoe brengen we dat over op de duidelijkste manier? Hierover houden we een creatieve sessie. Hoe we het precies willen aanpakken, lees je in ons scenario.

2

2 Instructievideo voorbereiden

Wie brengt de informatie over? Een presentator of presentatrice? Dan regelen wij de casting. Een voice-over? Dan boeken we een stemacteur. Kiezen we voor een uitleg met tekst op beeld? Kan natuurlijk ook! Daarnaast regelen we alle spullen voor de draaidag en stemmen het draaiboek met je af.

3

3 Instructiefilm filmen

Lights, camera, action! Tijd om de instructiefilm op te nemen. Kom je ook langs? Kun je samen met de regisseur meekijken naar de beelden die we maken.

4

4 Instructiefilm monteren

In de montage voegen we (meestal) tekst en vormgeving toe om de boodschap nog duidelijker te maken. De tussentijdse versie van de instructiefilm ontvang je via Vimeo. Hiermee kun je op een snelle en simpele manier online feedback geven.

5

5 Instructiefilmpje verspreiden

Je ontvangt je instructiefilmpje met ondertiteling, thumbnail, titel, tekst en hashtags. Hierdoor vergroot je niet alleen de zichtbaarheid, maar is je nieuwe instructiefilm online ook nog eens goed vindbaar (SEO).

Samenwerken?

Interesse om met ons samen te werken? Te gek! Laat ons weten waarmee we je kunnen helpen.

deel je uitdaging

Waarom een instructiefilmpje laten maken door Fideo?

Wij helpen je graag om iets uit te leggen wat je kijkers in één keer begrijpen. Maar waarom zou je je instructiefilmpje laten maken door Fideo?

👉 Een doordachte, doelgerichte manier van instructievideo’s maken
Wij helpen je om geweldige resultaten te behalen, met video marketing. We zijn dan ook geen videoproductiebedrijf, maar een bureau voor videomarketing. Welk doel jij wilt bereiken, is het uitgangspunt bij alles wat wij voor je doen.

👉 Een instructiefilmpje die het beste past bij je boodschap
Welke video is het geschiktst voor jouw boodschap? Een 2D- of 3D-animatie? Een screencast/schermopname? Een instructiefilm met een presentator? Of is een interactieve instructie video de beste keus? Welk type het ook is, wij maken het voor je.

96% v/d consumenten heeft een uitlegvideo bekeken om meer te weten te komen over een product of dienst
Wyzowl – Video Marketing Statistics 2020

👉 Altijd en overal samenwerken via de cloud
We kunnen altijd en overal met elkaar samenwerken, want al onze bestanden staan in de cloud. Documenten als scenario en draaiboek staan in Google Drive. Tussentijdse versies staan op Vimeo. En de definitieve versie van de instructiefilm ontvang je via WeTransfer.

👉 Je instructiefilm is ready to publish
Je instructiefilm is ready to publish, want bij de oplevering ontvang je naast de filmbestanden ook een thumbnail, titel, tekst en tags. Die hoef je alleen maar te kopiëren en plakken bij het uploaden. Wil je het publiceren helemaal aan ons overlaten? Doen we voor je.

👉 Je instructiefilm is online goed vindbaar
In de titel van je instructiefilm, maar ook in de beschrijving verwerken we relevante zoektermen. Daarnaast voegen we standaard ondertiteling toe. Hierdoor snapt Google waar je instructiefilmpje over gaat en is ie online goed vindbaar.

Je kunt een instructiefilm laten maken, maar je kunt het ook zelf doen. Lees meer over onze Fideo Academy.

Benieuwd waarmee we je nog meer kunnen helpen? Ontdek al onze expertises.

Joost Wijnberger

De VoorzieningenWijzer | Manager Propositie & Compliance

‘Het is best ingewikkeld om kort uit te leggen wat De VoorzieningenWijzer precies doet. 

Daarnaast zijn we vrij goed in uitgebreid vertellen, maar daar is lang niet altijd ruimte voor.

Dus, hoe vat je het samen? Op een manier dat het mensen aanspreekt? En ze denken: ik wil de rest ook weten. In plaats van: het wordt me te lang, ik haak af.

Het voelde heel logisch om te kiezen voor animatie. Om ons verhaal visueel en aantrekkelijk te maken.   

Wat mij met name opviel, was de vaart waarmee het productieproces verliep. Dat wij bij tussentijdse deadlines weleens dachten: oeh, dan al? Terwijl, als je erop terugkijkt, het heel fijn was dat er lekker veel snelheid in zat. Als je veel tijd neemt, dan ga je schaven, schaven en nog verder schaven. Terwijl dat toch een keer moet stoppen. Door het tempo zakten we niet weg en bleef de energie hoog. 

Ik heb daar een heel goed gevoel aan overgehouden. Dat zat ‘m ook in het hele prettige contact. Redelijk no-nonsense, meedenkend, met verstand van zaken. Jullie bewogen met ons mee, maar niet eindeloos, wat ook weer de vaart erin hield. Het is knap dat jullie het voor elkaar kregen dat wij iedere keer met zin een overleg ingingen. Dat wij dachten: o’, leuk! Weer een overleg met Fideo over onze animaties. Dat is iets heel simpels, maar uiteindelijk wel een belangrijk ingrediënt voor een mooi resultaat.

Het eindresultaat ben ik heel blij mee. Het past heel goed bij wat we willen uitstralen met De VoorzieningenWijzer: toegankelijk, vriendelijk en menselijk. Dat komt terug in de sfeer van de animatie, de toon en allemaal elementjes en beweginkjes. 

Onze projectmanagers gebruiken de animatie onder andere om De VoorzieningenWijzer te introduceren bij nieuwe gemeenten. Zij geven aan: het is nu zoveel duidelijker in zoveel minder tijd. Waar we vroeger een powerpoint van 10-15 slides gebruikten en 20 minuten aan het praten waren – met gemak, laten we nu de animatie zien. Hierdoor komen we makkelijk en snel in 2,5 minuut tot de kern van ons verhaal. 

Door de animatie ook online te gebruiken, hebben we het bereik van onze kernboodschap sterk vergroot. Dat lukt op geen enkele manier zo goed als met deze animatie.’

Lees meer

Sammy Slot

Rode Kruis | online redacteur

‘Hoe ga ik van een creatief idee, waarbij we aandacht besteden aan de mentale gezondheid van jongeren, naar een volledig uitgewerkte campagne binnen één week?

Dit was het vraagstuk waar ik jullie voor benaderde. Omdat ik in mijn eentje eerst alles los aan het regelen was (locatie, filmplan, cameraman) werd ik best een beetje nerveus met een naderende deadline. Toen ik dat aangaf bij mijn collega Hugo, raadde hij Fideo aan: ‘Daar zit alles onder één dak’.

Het was zo last minute, dat ik me niet kon voorstellen dat het ging lukken. Maar jullie waren heel flexibel en enthousiast. We konden gelijk snel schakelen en daar was ik super blij mee. Écht een enorme opluchting. 

Na de intake hadden we maar 3 dagen tot de draaidag. Ik had een heel fijn gevoel bij jullie en kon het daardoor goed uit handen geven. In die korte tijd hebben jullie alles geregeld, van een passende locatie tot het maken van het draaiboek. Zo kon ik me focussen op het creatieve proces en het regelen van de attributen. 

Tijdens de draaidag was ik blij verrast met alle spullen die jullie mee hadden. Voldoende verborgen camera’s in het midden van winkelcentrum Hoog Catharijne, om het telefoonhokje goed vast te leggen. En zelfs het geluidseffect voor de telefoon werd geregeld! Vooral de mobiele regiekamer was een aangename verrassing. Zo kon ik op afstand toch goed de gesprekken meekrijgen van de bellers en de Rode Kruis-psycholoog. Ideaal!

Na de draaidag moest in drie dagen de montage staan. Dat jullie zelfs zo flexibel waren dat  jullie de weekenden en avonden doorwerkten, was ontzettend fijn. Volgens mij hebben jullie er alles aan gedaan om de heftige deadline te halen. En dat zie je in het resultaat! De reacties op de video waren allemaal warm en positief. Inmiddels is ‘ie ruim 50.000 keer bekeken!

Kortom, vaak heb je campagnes die maanden en maanden voorbereiding vergen. Dat je met een leuk idee en een enthousiast team om je heen in zo’n korte tijd (een week!) samen iets voor elkaar kunt boksen, vind ik echt heel gaaf om te zien! Zonder het enthousiaste team van Fideo was dat zeker niet gelukt. Het is echt een project waar ik trots op ben!’

Lees meer

Bas de Niet

H.N. Werkman Stadslyceum

Toen Bas de Niet van het Stadslyceum ons belde, was hij erg duidelijk: ‘Wij willen geen docent of teamleider die op camera een standaard praatje houdt. Wij moeten het niet vertellen, de kinderen moeten het vertellen. En vooral laten zien.’

Bas vertelde dat er de afgelopen jaren structureel meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plekken. Met als gevolg dat tientallen leerlingen per jaar worden uitgeloot. ‘Alle 5 video’s en de animatie helpen ons om die positie te behouden. Dat we niet verlegen komen te zitten om kinderen.

Wat ik knap vind aan het hele plan, is dat het goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen. En het roept emotie op. Je eerste jaar in 60 seconden bijvoorbeeld. Nieuwe lessen, nieuwe school, spannend allemaal. Die film is heel erg raak.

Een ouder reageerde: ‘Heel leuk en inspirerend. Ook in vergelijking met andere scholen (zijn ons aan het oriënteren voor de jongste). Heel enthousiasmerend!’

Maar ook onder personeel heeft het iets losgemaakt: ik proef trots. Bij collega’s, bij de directeur. De school wordt zó mooi afgebeeld.

Wij zijn heel tevreden over het resultaat. Het zijn erg aansprekende video’s die er uitspringen vergeleken met andere scholen. Ik verwacht dat we hiermee een voorbeeld zijn. Dat die scholen denken: dit is wel erg flitsend, hier moeten wij ook iets meer aan doen.’

Lees meer

Rosan van der Tuuk

Roamler | marketing communications specialist

‘Het resultaat is gaaf en van hoge kwaliteit. We zaten onder redelijke tijdsdruk en dan ook nog tijdens corona. Zelfs met de getroffen maatregelen is het een hoogwaardig filmpje geworden dat hopelijk nog jaren mee kan. De feedback binnen ons bedrijf was ook zeer positief. Smaakt naar meer!’

We hebben de video ingezet op onze interne kanalen (onboarding, nieuwsbrieven, pushberichten) om onze nieuwe en reeds bestaande crowd van Klusmannen te activeren en enthousiasmeren. De volgende stap is extern gebruik; adverteren voor nieuwe Klusmannen!

We zagen dat onze Klusmannen actiever werden en dat was mooi, want Centraal Beheer lanceerde een grootschalige campagne voor Klushulp waardoor er meer klus aanvragen voor de Klusmannen binnenkwamen. Onze klussers gingen enthousiast aan het werk, mede dankzij de gezellige beeldvorming van deze video!

De samenwerking met jullie verliep hartstikke soepel. Jullie hebben ons goed begeleid in het creatieve proces en ons er te allen tijde bij betrokken gehouden: van het uitschrijven van het script tot de daadwerkelijke productie. Alles tot in de puntjes verzorgd en willing to take the extra mile.’

Lees meer

Veerle Elings

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | content & community officer

‘We zijn ontzettend blij met de video’s voor de introductieweek. We hebben heel veel positieve reacties gehad. Van studenten, maar ook van het management en wervingsteams van nieuwe studenten.

Ook waren wij verrast door de hoge betrokkenheid bij de video’s. Want van de 14 klassen en 360 eerstejaars, hebben 280 een filmpje van zichzelf ingestuurd. 

We hebben studenten punten gegeven voor het opnemen van hun video, maar nog meer punten voor het kijken van de instructiefilm over Alluris (studie-informatiesysteem, red.). Dat is een belangrijke, omdat ze goed overweg moeten kunnen met het programma. De klas met de meeste punten heeft een pizza-avondje in het park gewonnen. Dus op een gegeven moment zaten ze daar met 40 pizzadozen in Park Sonsbeek in Arnhem.’

Lees meer

Erik Karst

Erik Karst Fotografie

‘Niet normaal jongens, mijn kont zit vol met veren… Ik denk dat ik morgen even een bezoekje aan de dokter moet brengen. Met andere woorden: we hebben samen iets fantastisch gemaakt’

Deze veren (complimenten) zijn natuurlijk net zo goed voor jullie. Alles wat ik inhoudelijk terug krijg aan complimenten, naast ‘mooi’, ‘tof’ en ‘gaaf’, is precies wat ik wilde uitdragen. Deze film gaat ongetwijfeld nog mooie dingen brengen. Het was een TOP avontuur om met jullie samen te werken en het eindresultaat is EPIC.’ 🔥👏

Lees meer

Eric Peterse

Saturn Petcare | hoofd P&O

‘Ons grote voorbeeld was de werken bij film van Bolletje. Wij hadden het niet verwacht, maar we vinden onze eigen film nóg gaver!’

Na oplevering werden alle video’s gepresenteerd tijdens een kwartaalmeeting, ten overstaan van het personeel. Eric: ‘We hebben van de 5 video’s wel 3 keer flink applaus gehad. Mensen waren super enthousiast.’

Met het maken van de video’s voor employer branding wilden we Saturn Petcare van zijn beste kant laten zien, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid. Dat is volgens recruiter Jenny Rorije goed gelukt. ‘Eén iemand zei – na onlangs aangenomen te zijn: de gezelligheid, die informele sfeer uit de film, die proef ik terug op de werkvloer. Da’s natuurlijk supergaaf. Dat je de cultuur probeert te vangen in een film en die in de werkelijkheid ook gevoeld wordt.’

Lees meer

Instructiefilm laten maken?

Neem contact op en vertel ons meer over je uitdaging