Instructiefilm
laten maken

Instructiefilm laten maken
met een kraakheldere uitleg.

INSTRUCTIEFILM LATEN MAKEN MET EEN KRAAKHELDERE UITLEG

Stel je vraag
aan Stefan

Heb je een vraag? Of behoefte aan advies? Bel of mail met onze videostrateeg, Stefan Hollegien. 

Waarom wil je een instructiefilm laten maken?

Wil jij een instructiefilm laten maken? Om iets uit te leggen? Wat je doelgroep in één keer begrijpt?

Een klant die een handleiding leest, maar het niet meteen snapt. En het dus nog een keer leest. En nog een keer. Dat is niet wat je wilt. En je klant zeker niet!

Of een veiligheidsinstructie voor (nieuwe) collega’s. Daarvan wil je toch dat ie meteen duidelijk is? Het gaat tenslotte om de veiligheid van mensen.

Waarom zou je iedere dag, iedere week, ieder jaar antwoord geven op dezelfde vragen? Als je ook één keer een hele goede uitleg kan geven? Die altijd voor iedereen duidelijk is.

Het is allemaal mogelijk met een instructiefilm. Wij verplaatsen ons in je doelgroep en maken alle informatie – hoe complex ook – begrijpelijk. Op die manier snapt je kijker het meteen.

Als we je kijkers goed helpen, vergroot je je klanttevredenheid. Misschien laten ze straks wel positieve reviews en reacties achter. Bellen en mailen doen ze in ieder geval een stuk minder, waardoor de kosten van je klantenservice dalen.

Hieronder nog een paar voorbeelden van instructiefilms die we hebben gemaakt voor B-autoclaaf, ECOstyle en ‘t Zwaantje:

Hoe steriliseer je je apparatuur met de B-autoclaaf Sense?
Hoe zaai je een nieuw gazon in?
Hoe werkt de fluisterboot van ‘t Zwaantje?

GRATIS STRATEGIESESSIE

Welke video’s adviseren wij jou om te maken? En hoe verspreid je deze video’s om je doel en doelgroep te bereiken? Ontdek het in een gratis strategiesessie met onze videostrateeg, Stefan Hollegien. 

Instructiefilm
Bekijk hier de 3D-animatie die we hebben gemaakt over de rookmelder van EI Electronics.
Instructiefilm
Bekijk hier de instructiefilm over de B-autoclaaf Sense.

Voordelen van een instructiefilm laten maken

Een instructiefilmpje laten maken heeft een aantal voordelen, zoals het vergroten van je klanttevredenheid en het verlagen van de kosten van je klantenservice. Deze voordelen worden ondersteund door het jaarlijkse onderzoek van Wyzowl:

  • 95% v/d video marketeers zegt dat video heeft geholpen om producten en diensten op een begrijpelijke manier uit te leggen aan klanten
  • 43% v/d video marketeers zegt dat door video’s te gebruiken het aantal telefoontjes naar de klantenservice is gedaald

Wist je dat je met instructievideo’s ook je zichtbaarheid en online vindbaarheid (SEO) kunt vergroten? Als dat je aanspreekt, dan is het slim om te starten met help content.

Bij help content (of hygiene content) ligt de focus op het maken van video’s om vragen van je publiek te beantwoorden. Wat zijn hun struggles? Welke zoektermen typen zij in, in zoekmachines? Als je dat achterhaalt, heb je een berg aan inspiratie om how to video’s over te maken. Kijkers worden waarschijnlijk niet meteen klant, maar waarderen wel je hulp. De eerste stap in het bouwen van een relatie is gezet.

Werkwijze waarmee we je instructiefilm maken

Een instructiefilm maken die je doelgroep in één keer begrijpt, hoe doen we dat? Hieronder lees je meer over onze werkwijze.

1

1 Instructievideo bedenken

Wat wil je kijker weten? Wat moet ie weten? En hoe brengen we dat over op de duidelijkste manier? Hierover houden we een creatieve sessie. Hoe we het precies willen aanpakken, lees je in ons scenario.

2

2 Instructievideo voorbereiden

Wie brengt de informatie over? Een presentator of presentatrice? Dan regelen wij de casting. Een voice-over? Dan boeken we een stemacteur. Kiezen we voor een uitleg met tekst op beeld? Kan natuurlijk ook! Daarnaast regelen we alle spullen voor de draaidag en stemmen het draaiboek met je af.

3

3 Instructiefilm filmen

Lights, camera, action! Tijd om de instructiefilm op te nemen. Kom je ook langs? Kun je samen met de regisseur meekijken naar de beelden die we maken.

4

4 Instructiefilm monteren

In de montage voegen we (meestal) tekst en vormgeving toe om de boodschap nog duidelijker te maken. De tussentijdse versie van de instructiefilm ontvang je via Vimeo. Hiermee kun je op een snelle en simpele manier online feedback geven.

5

5 Instructiefilmpje verspreiden

Je ontvangt je instructiefilmpje met ondertiteling, thumbnail, titel, tekst en hashtags. Hierdoor vergroot je niet alleen de zichtbaarheid, maar is je nieuwe instructiefilm online ook nog eens goed vindbaar (SEO).

Samenwerken?

Interesse om met ons samen te werken? Te gek! Laat ons weten waarmee we je kunnen helpen.

deel je uitdaging

Waarom een instructiefilmpje laten maken door Fideo?

Wij helpen je graag om iets uit te leggen wat je kijkers in één keer begrijpen. Maar waarom zou je je instructiefilmpje laten maken door Fideo?

👉 Een doordachte, doelgerichte manier van instructievideo’s maken
Wij helpen je om geweldige resultaten te behalen, met video marketing. We zijn dan ook geen videoproductiebedrijf, maar een bureau voor videomarketing. Welk doel jij wilt bereiken, is het uitgangspunt bij alles wat wij voor je doen.

👉 Een instructiefilmpje die het beste past bij je boodschap
Welke video is het geschiktst voor jouw boodschap? Een 2D- of 3D-animatie? Een screencast/schermopname? Een instructiefilm met een presentator? Of is een interactieve instructie video de beste keus? Welk type het ook is, wij maken het voor je.

96% v/d consumenten heeft een uitlegvideo bekeken om meer te weten te komen over een product of dienst
Wyzowl – Video Marketing Statistics 2020

👉 Altijd en overal samenwerken via de cloud
We kunnen altijd en overal met elkaar samenwerken, want al onze bestanden staan in de cloud. Documenten als scenario en draaiboek staan in Google Drive. Tussentijdse versies staan op Vimeo. En de definitieve versie van de instructiefilm ontvang je via WeTransfer.

👉 Je instructiefilm is ready to publish
Je instructiefilm is ready to publish, want bij de oplevering ontvang je naast de filmbestanden ook een thumbnail, titel, tekst en tags. Die hoef je alleen maar te kopiëren en plakken bij het uploaden. Wil je het publiceren helemaal aan ons overlaten? Doen we voor je.

👉 Je instructiefilm is online goed vindbaar
In de titel van je instructiefilm, maar ook in de beschrijving verwerken we relevante zoektermen. Daarnaast voegen we standaard ondertiteling toe. Hierdoor snapt Google waar je instructiefilmpje over gaat en is ie online goed vindbaar.

Je kunt een instructiefilm laten maken, maar je kunt het ook zelf doen. Lees meer over onze Fideo Academy.

Benieuwd waarmee we je nog meer kunnen helpen? Ontdek al onze expertises.

Rosan van der  Tuuk

Roamler | marketing communications specialist

‘Het resultaat is gaaf en van hoge kwaliteit. We zaten onder redelijke tijdsdruk en dan ook nog tijdens corona. Zelfs met de getroffen maatregelen is het een hoogwaardig filmpje geworden dat hopelijk nog jaren mee kan. De feedback binnen ons bedrijf was ook zeer positief. Smaakt naar meer!’

We hebben de video ingezet op onze interne kanalen (onboarding, nieuwsbrieven, pushberichten) om onze nieuwe en reeds bestaande crowd van Klusmannen te activeren en enthousiasmeren. De volgende stap is extern gebruik; adverteren voor nieuwe Klusmannen!

We zagen dat onze Klusmannen actiever werden en dat was mooi, want Centraal Beheer lanceerde een grootschalige campagne voor Klushulp waardoor er meer klus aanvragen voor de Klusmannen binnenkwamen. Onze klussers gingen enthousiast aan het werk, mede dankzij de gezellige beeldvorming van deze video!

De samenwerking met jullie verliep hartstikke soepel. Jullie hebben ons goed begeleid in het creatieve proces en ons er te allen tijde bij betrokken gehouden: van het uitschrijven van het script tot de daadwerkelijke productie. Alles tot in de puntjes verzorgd en willing to take the extra mile.’

Lees meer

Veerle Elings

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | content & community officer

‘We zijn ontzettend blij met de video’s voor de introductieweek. We hebben heel veel positieve reacties gehad. Van studenten, maar ook van het management en wervingsteams van nieuwe studenten.

Ook waren wij verrast door de hoge betrokkenheid bij de video’s. Want van de 14 klassen en 360 eerstejaars, hebben 280 een filmpje van zichzelf ingestuurd. 

We hebben studenten punten gegeven voor het opnemen van hun video, maar nog meer punten voor het kijken van de instructiefilm over Alluris (studie-informatiesysteem, red.). Dat is een belangrijke, omdat ze goed overweg moeten kunnen met het programma. De klas met de meeste punten heeft een pizza-avondje in het park gewonnen. Dus op een gegeven moment zaten ze daar met 40 pizzadozen in Park Sonsbeek in Arnhem.’

Lees meer

Coniek Meijer

provincie Overijssel | traffic manager media

‘95% van de sollicitanten refereerde in hun sollicitatiebrieven en -gesprekken aan de wervingsvideo.’

Theo Sikkema, collega van Coniek, vult aan: ‘Nagenoeg alle kandidaten gaven tijdens de gesprekken aan door de video een goed beeld van de vacature te hebben gekregen. En dat de video sterk bijdroeg aan hun motivatie om te solliciteren. Mooi! 5 weken na het delen van de video is de vacature vervuld.’

Lees meer

Maike Kroese

Méér Muziek in de Klas | communicatieadviseur

‘Wij wilden graag een video maken van een Groningse basisschool die muziekonderwijs als een rode draad door de lesweek rijgt. En muziekonderwijs, daar kan je veel over vertellen. Maar als je ziet wat muziek met kinderen doet, met leerkrachten, als je het ook hoort natuurlijk in combinatie met beeld, ja, dan komt dat gewoon heel krachtig over. 

We hadden veel te vertellen, en er waren veel mooie verhalen. Dan heb je gewoon iemand nodig die je helpt je darlings te killen

De voorbereiding hebben jullie heel goed aan bijgedragen. Door gesprekken te voeren vooraf, het script te schrijven en te bepalen welke mensen het interessantst waren. 

Het is een hele mooie, gevarieerde video geworden met een aantal leerkrachten aan het woord, de schooldirecteur. Die fantastische man van de groenvoorziening die binnenkwam om piano te spelen, en die zo’n prachtig verhaal had. Het kwam heel mooi samen in de video. Een super uniek verhaal

We gebruiken de video al jarenlang, omdat ‘ie heel goed het plezier van de kinderen laat zien. Het is een super goed voorbeeld, van goede kwaliteit en smaakvol in beeld gebracht door jullie. 

Het is gewoon een mooi product, dus dat laat je graag zien. 

Wij zetten ‘m veel in tijdens online bijeenkomsten en inspiratiesessies, waarin Erik Scherder en wetenschapsjournalist Mark Mieras vertellen over het belang van muziekonderwijs. 

Het is ook peer-to-peer communicatie: een schoolleider die een andere schoolleider vertelt hoe ze het aanpakken, welk effect het heeft op de kinderen. 

Ik denk dat de video van de Borgmanschool vooral heel erg als effect heeft van: dat willen wij eigenlijk ook. Het maakt mensen echt enthousiast.

We zijn nu bijna 4 jaar verder en in Groningen gaat het heel erg goed. Daar hebben ze de pilot aangegrepen om muziekonderwijs flink te verbeteren. In de stad Groningen is echt veel meer muziekonderwijs gekomen. Een hele mooie ontwikkeling.

Wij zijn altijd bezig met maximale impact en hoe we zoveel mogelijk mensen in aanraking kunnen laten komen met het belang van muziekonderwijs, zodat zij er zelf mee aan de slag gaan. Dat betekent dat we mensen moeten verleiden, moeten overtuigen. Voor dat soort dingen is video een heel krachtig middel.’

Lees meer

Eric Peterse

Saturn Petcare | hoofd P&O

‘Ons grote voorbeeld was de werken bij film van Bolletje. Wij hadden het niet verwacht, maar we vinden onze eigen film nóg gaver!’

Na oplevering werden alle video’s gepresenteerd tijdens een kwartaalmeeting, ten overstaan van het personeel. Eric: ‘We hebben van de 5 video’s wel 3 keer flink applaus gehad. Mensen waren super enthousiast.’

Met het maken van de video’s voor employer branding wilden we Saturn Petcare van zijn beste kant laten zien, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid. Dat is volgens recruiter Jenny Rorije goed gelukt. ‘Eén iemand zei – na onlangs aangenomen te zijn: de gezelligheid, die informele sfeer uit de film, die proef ik terug op de werkvloer. Da’s natuurlijk supergaaf. Dat je de cultuur probeert te vangen in een film en die in de werkelijkheid ook gevoeld wordt.’

Lees meer

Bas de Niet

H.N. Werkman Stadslyceum

Toen Bas de Niet van het Stadslyceum ons belde, was hij erg duidelijk: ‘Wij willen geen docent of teamleider die op camera een standaard praatje houdt. Wij moeten het niet vertellen, de kinderen moeten het vertellen. En vooral laten zien.’

Bas vertelde dat er de afgelopen jaren structureel meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plekken. Met als gevolg dat tientallen leerlingen per jaar worden uitgeloot. ‘Alle 5 video’s en de animatie helpen ons om die positie te behouden. Dat we niet verlegen komen te zitten om kinderen.

Wat ik knap vind aan het hele plan, is dat het goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen. En het roept emotie op. Je eerste jaar in 60 seconden bijvoorbeeld. Nieuwe lessen, nieuwe school, spannend allemaal. Die film is heel erg raak.

Een ouder reageerde: ‘Heel leuk en inspirerend. Ook in vergelijking met andere scholen (zijn ons aan het oriënteren voor de jongste). Heel enthousiasmerend!’

Maar ook onder personeel heeft het iets losgemaakt: ik proef trots. Bij collega’s, bij de directeur. De school wordt zó mooi afgebeeld.

Wij zijn heel tevreden over het resultaat. Het zijn erg aansprekende video’s die er uitspringen vergeleken met andere scholen. Ik verwacht dat we hiermee een voorbeeld zijn. Dat die scholen denken: dit is wel erg flitsend, hier moeten wij ook iets meer aan doen.’

Lees meer

Alien Zwart

WDODelta | communicatieadviseur

‘Het resultaat is spectaculair! We maken wel vaker films met behulp van andere bedrijven, maar jullie springen daar ver bovenuit. Niet alleen qua creativiteit, want die was super. Maar ook qua contact. Het voelde voor mij echt alsof we dit samen deden.’

Lees meer

Sandra Siemers

ENGIE | senior adviseur communicatie

‘Mensen hebben gezegd dat de livestream echt goed in elkaar zat. Een mooie mix tussen inhoud, humor en trotse momenten.

Voor ons was het belangrijk dat het programma technisch goed zou verlopen. Niets is zo’n dissatisfier als wanneer je halverwege een stream er uit wordt geknikkerd. Aan onze technische verwachtingen hebben jullie zeker voldaan, zo niet overtroffen.

We houden altijd aan het begin van het jaar een evenement om iedereen te inspireren, motiveren en een trots gevoel op te wekken. Trots op het bedrijf waar ze werken.

Normaal gesproken een live-event. Dat kon dit jaar niet. Een extra uitdaging om het online voor elkaar te krijgen. Met een doelgroep van 500 man die vanuit huis meekijkt.

Hoe houd je hun aandacht 90 minuten vast? Hier hebben we goed over nagedacht en een format ontwikkeld in lijn met De Wereld Draait Door. Een format dat herkenning oproept, maar ook verrassende elementen heeft.

De dynamiek, de interactie met het thuispubliek en het instarten van van tevoren gemaakte video’s, zorgden ervoor dat de kijkers geprikkeld bleven.

Natuurlijk stond er een roze olifant in de kamer: de verkoop van een deel van ENGIE Energie. Een gevoelig onderwerp. Dat hebben we dan ook niet gebagatelliseerd, maar van alle kanten belicht. Zo kreeg het thuispubliek bijvoorbeeld de mogelijkheid om live vragen te stellen.

Om iedereen in beweging te krijgen, hielden we een energieke afsluiter met René Wormhoudt, herstel- en conditietrainer van het Nederlands Elftal. Helga van Leur, de directie, collega’s thuis: iedereen deed mee. Ik heb in tijden niet meer zo gelachen.

Zo’n setting kun je alleen maar creëren als je je geen zorgen hoeft te maken. Als alle randvoorwaarden kloppen, inclusief professioneel geregelde techniek.

Iedereen moest enorm lachen en kon met een trots gevoel de bijeenkomst verlaten. Fijn dat dit allemaal zo gelukt is.’

Lees meer

Erik Karst

Erik Karst Fotografie

‘Niet normaal jongens, mijn kont zit vol met veren… Ik denk dat ik morgen even een bezoekje aan de dokter moet brengen. Met andere woorden: we hebben samen iets fantastisch gemaakt’

Deze veren (complimenten) zijn natuurlijk net zo goed voor jullie. Alles wat ik inhoudelijk terug krijg aan complimenten, naast ‘mooi’, ‘tof’ en ‘gaaf’, is precies wat ik wilde uitdragen. Deze film gaat ongetwijfeld nog mooie dingen brengen. Het was een TOP avontuur om met jullie samen te werken en het eindresultaat is EPIC.’ 🔥👏

Lees meer

Instructiefilm laten maken?

Neem contact op en vertel ons meer over je uitdaging