Wat is een instructiefilm?

Stel je vraag aan Stefan

Heb je een vraag over animatie? Of behoefte aan advies? Bel of mail met onze videostrateeg, Stefan Hollegien.

Wat is een instructiefilmpje?

Een instructiefilmpje is een vorm van videocontent. Hierin is te zien hoe je iets voor elkaar krijgt. Bijvoorbeeld het in elkaar zetten van een kledingkast.

Een instructiefilm heeft als doel om iets voor te doen aan de kijker, waarna hij of zij het helemaal zelfstandig kan. Beschouw het als de audiovisuele equivalent van een handleiding, maar dan 100 keer aantrekkelijker.

Waar kun je een instructiefilm over maken?

Een instructiefilm kun je maken over allerlei dingen. Hieronder een aantal voorbeelden.

  • product
  • dienst
  • app
  • vaardigheid
  • gedrag

Instructiefilm over een product
In een instructiefilm over een product kun je antwoord geven op de volgende vragen:

  • Hoe installeer je het product?
  • Hoe gebruik je het product (op een veilige manier)?
  • Hoe onderhoud je het product?

Een mooi voorbeeld is deze instructievideo van VanMoof, een bedrijf uit Amsterdam dat online fietsen verkoopt.

Instructiefilm over een dienst
Hoe laat je je klanten op een fijne manier gebruik maken van je diensten? En tackel je hun vragen vooraf? Ook hier leent een instructiefilm zich voor.

Als je je auto wilt parkeren op Schiphol, maar je hebt dit nog nooit gedaan, dan is de volgende video van Schiphol Parking erg handig. Hierin zie je hoe je je auto in hun parkeergarage parkeert, op basis van kentekenherkenning.

Instructiefilm over een app*
Als je een app gebruikt, hoop je op een gebruikersvriendelijke applicatie. Alhoewel veel apps tegenwoordig intuïtief werken, hebben sommige toch een toelichting nodig. In een instructiefilm over een app kun je dieper ingaan op:

  • Hoe installeer je de app?
  • Welke functionaliteiten heeft deze app?
  • Hoe voer ik een bepaalde actie uit in de app?

Iedereen spaart wel ergens voor. Een nieuwe auto, een droomvakantie of een verbouwing van je huis. Het handige van ING is: die spaardoelen kun je allemaal instellen via mobiel of internet bankieren. In de volgende video laat ING stap voor stap zien hoe je zo’n spaardoel aanmaakt.

* Alhoewel we het hier hebben over apps, is een instructiefilm ook handig in geval van andere digitale hulpmiddelen. Denk aan een website of programma.

Instructiefilm over een vaardigheid
In een instructiefilm over een vaardigheid leer jij je publiek om een bepaalde handeling uit te voeren. Zulke filmpjes noemen we ook wel how to video’s.

Wat willen je klanten met de producten, diensten en kennis die jij aanbiedt? De klanten van GAMMA willen bijvoorbeeld iets in of rond het huis creëren. Bijvoorbeeld een schutting. De bouwmarkt heeft hier slim op ingespeeld met het maken van een serie how to video’s.

Instructiefilm over gedrag
Hoe vraag je je klanten op een vriendelijke manier om het gewenste gedrag te vertonen? Dat kan live, maar ook via video.

Een van de meest herkenbare situaties is het geven van veiligheidsinstructies. Dit gebeurt soms live, maar steeds vaker ook via instructievideo’s. Bekijk hieronder het voorbeeld van KLM.

Wat levert een instructiefilm op?

  • Je bespaart kosten, want je video’s zijn zo kraakhelder, dat je klantenservice veel minder vragen voor zijn kiezen krijgt.
  • Je bespaart nóg meer kosten, want waar je normaal gesproken continu dezelfde instructies geeft, doe je dat nu 1x goed en kun je die video eindeloos blijven inzetten.
  • Je hebt blijere klanten, want een video kijken vinden de meeste mensen véél leuker dan een gortdroge handleiding lezen.
  • Je naamsbekendheid groeit, omdat je video goed gevonden wordt in Google en YouTube. Iemand die een vraag googelt, ziet jouw antwoord gelijk.
  • Door die goede vindbaarheid ontvang je een groeiend aantal bezoekers op je website.
  • Alhoewel mensen in eerste instantie goed geholpen willen worden, zijn ze je dankbaar om je kraakheldere instructiefilms. Kijk er dan ook niet van op als kijkers jou onthouden en uiteindelijk klant worden.

GRATIS STRATEGIESESSIE

Welke video’s adviseren wij jou om te maken? En hoe verspreid je deze video’s om je doel en doelgroep te bereiken? Ontdek het in een gratis strategiesessie met onze videostrateeg, Stefan Hollegien.