Commercial
laten maken

Maak indruk op het grote publiek
met een commercial.

MAAK INDRUK OP HET GROTE PUBLIEK MET EEN COMMERCIAL

Stel je vraag aan Stefan

Heb je een vraag? Of behoefte aan advies? Bel of mail met onze videostrateeg, Stefan Hollegien. 

Waarom wil je een commercial laten maken?

Wil jij een commercial laten maken? Om bijvoorbeeld je imago te verbeteren, merkbekendheid te verhogen of kennis over te dragen?

Slim! Alleen, hoe creëer je nou een commercial die opvalt? Die je doelgroep kijkt en raakt?

In een wereld waarin het aanbod aan video’s alleen maar toeneemt, is het niet voldoende om een standaard reclamefilmpje te maken.

Geen zorgen, want wij helpen je om je commercial tot een succes te maken. Het begint bij het bedenken van een opvallend en gewaagd idee. Dat laten we werkelijkheid worden tijdens de draaidagen.

Minstens zo belangrijk als een goede creatie, is een goede campagne! Wij helpen je met video advertising om je doelgroep te bereiken. Zo zorgen we er samen voor dat jij je doel behaalt. Of je nou wil dat mensen (positiever) over je gaan praten, hun gedrag veranderen of klant worden.

Hieronder nog een paar voorbeelden van video’s die we hebben gemaakt voor MarketingOost, hogeschool Windesheim en provincie Overijssel: 

een promotiefilm over de interactieve video van Hogeschool Windesheim
een promotiefilm om ideeën te bedenken voor sporten in de buitenlucht

GRATIS STRATEGIESESSIE

Welke video’s adviseren wij jou om te maken? En hoe verspreid je deze video’s om je doel en doelgroep te bereiken? Ontdek het in een gratis strategiesessie met onze videostrateeg, Stefan Hollegien.

commercial
Bekijk de STER commercial die we hebben gemaakt voor MarketingOost om fietsen in Overijssel te stimuleren.

Wat zijn de voordelen van een commercial laten maken?

Van alle marketing professionals maakt de overgrote meerderheid (85%) gebruik van video als marketingtool. Zo blijkt uit de Video Marketing Statistics 2020 van Wyzowl. Niet voor niets, want volgens 89% van ondervraagden heeft video in het algemeen een goede return on investment (ROI). Wat noemen zij verder als voordelen van video?

  • 80% v/d video marketeers zegt dat video heeft gezorgd voor een hogere omzet
  • 83% v/d video marketeers zegt dat video heeft geholpen om leads te genereren
  • 87% v/d video marketeers zegt dat video voor meer traffic naar hun website heeft gezorgd

Reclamefilm laten maken: stap voor stap uitgelegd

Een reclamefilm maken waarmee jij geweldige resultaten bereikt. Hoe doen we dat? Hieronder lees je er meer over.

1

1 Commercial bedenken

Wat is je doel, wie is je doelgroep en welke kpi’s bepalen het succes van je commercial? Is dat duidelijk, dan starten we de creatieve sessie. Samen bedenken we hoe je gaat opvallen. Geen idee is te gek. De beste ideeën presenteren we aan je in een scenario / storyboard. Als je wilt, overtuigen we jou en je collega’s tijdens een pitchsessie.

2

2 Commercial voorbereiden

Als het idee is bedacht, is het tijd om de commercial voor te bereiden. We regelen mensen, spullen en locaties. Niets laten we aan toeval over. Onze producer houdt je tijdens de voorbereiding op de hoogte. Hij stemt trouwens ook het draaiboek met je af.

3

3 Reclamespot filmen

Hoogtepunt voor ons, maar waarschijnlijk ook voor jou: de draaidag(en). Wij staan met minimaal 4 personen op de set: een regisseur, cameraman, licht- en geluidsman en producer. Jij kunt met de regisseur op een scherm meekijken. Krijg je meteen een goede indruk van de beelden die we maken.

4

4 Reclamespot monteren

De eerste versie bekijken, een spannend moment! Kom langs met collega’s en bekijk de preview op een grote tv met geluidsinstallatie. Liever online kijken? Kan ook! Leveren we de video aan via Vimeo. Hiermee kunnen jij en je collega’s snel en simpel feedback geven.

5

5 Reclamefilm verspreiden

De reclamefilms die wij maken zijn ready to publish. Dat betekent dat je je video aangeleverd krijgt inclusief ondertiteling, thumbnail, titel, tekst en hashtags. Al die dingen zorgen ervoor dat je reclamefilm online opvalt en goed vindbaar is voor zoekmachines (SEO). Het is een kwestie van kopiëren, plakken, uploaden.

6

6 Reclamefilm promoten

Wie wil je bereiken met je reclamefilm? Met video advertising vergroot je de kans dat je die mensen daadwerkelijk bereikt. Afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt, kun je o.a. kiezen voor een tv-reclame, pre-roll op YouTube of video advertentie op social media. Heb je de kennis en vaardigheden niet in huis? Dan kun je video advertising helemaal aan ons overlaten.

7

7 Reclamefilm analyseren

We hebben in de briefing besproken wat het doel is van je commercial, maar ook met welke kpi’s we het succes gaan meten. Nu is het tijd om die cijfers te analyseren. Het is mogelijk om te kijken naar aantal views, vertoningen en kliks. Maar ook naar de gemiddelde kijkduur. Is er verbetering mogelijk? Dan maken wij een aangepaste versie. Op die manier kun je nog betere resultaten behalen.

promotiefilm
Bekijk hier de teaser over de interactieve video van Hogeschool Windesheim.

Samenwerken?

Interesse om met ons samen te werken? Te gek! Laat ons weten waarmee we je kunnen helpen.

deel je uitdaging

Waarom een commercial laten maken door Fideo?

Wij hebben zin om samen met jou aan de slag te gaan. Maar waarom zou je je commercial laten maken door Fideo?

👉 Wij werken op een doordachte, doelgerichte manier
Wij helpen je om geweldige resultaten te behalen, met video marketing. We zijn dan ook geen videoproductie bedrijf, maar een video marketing bureau. We houden van ‘mooie, cinematische films’, maar ‘mooi’ is niet ons uitgangspunt. We focussen ons op: wat is jouw doel? En wat moeten wij doen om dat doel te bereiken?

👉 Wij bedenken een opvallend, out of the box idee
Wij bezitten de creativiteit om samen met jou opvallende en out of the box ideeën te bedenken. Met die ideeën valt je commercial op en behaal jij je doel.

80% v/d video marketeers zegt dat video heeft gezorgd voor een hogere omzet
Wyzowl – Video Marketing Statistics 2020

👉 Altijd en overal met elkaar samenwerken
We kunnen altijd en overal met elkaar samenwerken, want al onze bestanden staan in de cloud. Ga naar Google Drive voor het scenario, storyboard en draaiboek. Naar Vimeo voor tussentijdse versies en het geven van feedback. En naar WeTransfer om de definitieve versie in alle afmetingen en formaten te downloaden.

Wil je meer inspiratie opdoen voor je commercial? Bekijk dan eens alle winnaars van de Gouden Loeki sinds 1995.

Als je commercial af is, overweeg dan ook eens om een productfilm te maken. Of een testimonial. Een verhaal van een tevreden klant helpt namelijk enorm om nieuwe klanten te overtuigen.

Veerle Elings

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | content & community officer

‘We zijn ontzettend blij met de video’s voor de introductieweek. We hebben heel veel positieve reacties gehad. Van studenten, maar ook van het management en wervingsteams van nieuwe studenten.

Ook waren wij verrast door de hoge betrokkenheid bij de video’s. Want van de 14 klassen en 360 eerstejaars, hebben 280 een filmpje van zichzelf ingestuurd. 

We hebben studenten punten gegeven voor het opnemen van hun video, maar nog meer punten voor het kijken van de instructiefilm over Alluris (studie-informatiesysteem, red.). Dat is een belangrijke, omdat ze goed overweg moeten kunnen met het programma. De klas met de meeste punten heeft een pizza-avondje in het park gewonnen. Dus op een gegeven moment zaten ze daar met 40 pizzadozen in Park Sonsbeek in Arnhem.’

Lees meer

Rosan van der  Tuuk

Roamler | marketing communications specialist

‘Het resultaat is gaaf en van hoge kwaliteit. We zaten onder redelijke tijdsdruk en dan ook nog tijdens corona. Zelfs met de getroffen maatregelen is het een hoogwaardig filmpje geworden dat hopelijk nog jaren mee kan. De feedback binnen ons bedrijf was ook zeer positief. Smaakt naar meer!’

We hebben de video ingezet op onze interne kanalen (onboarding, nieuwsbrieven, pushberichten) om onze nieuwe en reeds bestaande crowd van Klusmannen te activeren en enthousiasmeren. De volgende stap is extern gebruik; adverteren voor nieuwe Klusmannen!

We zagen dat onze Klusmannen actiever werden en dat was mooi, want Centraal Beheer lanceerde een grootschalige campagne voor Klushulp waardoor er meer klus aanvragen voor de Klusmannen binnenkwamen. Onze klussers gingen enthousiast aan het werk, mede dankzij de gezellige beeldvorming van deze video!

De samenwerking met jullie verliep hartstikke soepel. Jullie hebben ons goed begeleid in het creatieve proces en ons er te allen tijde bij betrokken gehouden: van het uitschrijven van het script tot de daadwerkelijke productie. Alles tot in de puntjes verzorgd en willing to take the extra mile.’

Lees meer

Coniek Meijer

provincie Overijssel | traffic manager media

‘95% van de sollicitanten refereerde in hun sollicitatiebrieven en -gesprekken aan de wervingsvideo.’

Theo Sikkema, collega van Coniek, vult aan: ‘Nagenoeg alle kandidaten gaven tijdens de gesprekken aan door de video een goed beeld van de vacature te hebben gekregen. En dat de video sterk bijdroeg aan hun motivatie om te solliciteren. Mooi! 5 weken na het delen van de video is de vacature vervuld.’

Lees meer

Maike Kroese

Méér Muziek in de Klas | communicatieadviseur

‘Wij wilden graag een video maken van een Groningse basisschool die muziekonderwijs als een rode draad door de lesweek rijgt. En muziekonderwijs, daar kan je veel over vertellen. Maar als je ziet wat muziek met kinderen doet, met leerkrachten, als je het ook hoort natuurlijk in combinatie met beeld, ja, dan komt dat gewoon heel krachtig over. 

We hadden veel te vertellen, en er waren veel mooie verhalen. Dan heb je gewoon iemand nodig die je helpt je darlings te killen

De voorbereiding hebben jullie heel goed aan bijgedragen. Door gesprekken te voeren vooraf, het script te schrijven en te bepalen welke mensen het interessantst waren. 

Het is een hele mooie, gevarieerde video geworden met een aantal leerkrachten aan het woord, de schooldirecteur. Die fantastische man van de groenvoorziening die binnenkwam om piano te spelen, en die zo’n prachtig verhaal had. Het kwam heel mooi samen in de video. Een super uniek verhaal

We gebruiken de video al jarenlang, omdat ‘ie heel goed het plezier van de kinderen laat zien. Het is een super goed voorbeeld, van goede kwaliteit en smaakvol in beeld gebracht door jullie. 

Het is gewoon een mooi product, dus dat laat je graag zien. 

Wij zetten ‘m veel in tijdens online bijeenkomsten en inspiratiesessies, waarin Erik Scherder en wetenschapsjournalist Mark Mieras vertellen over het belang van muziekonderwijs. 

Het is ook peer-to-peer communicatie: een schoolleider die een andere schoolleider vertelt hoe ze het aanpakken, welk effect het heeft op de kinderen. 

Ik denk dat de video van de Borgmanschool vooral heel erg als effect heeft van: dat willen wij eigenlijk ook. Het maakt mensen echt enthousiast.

We zijn nu bijna 4 jaar verder en in Groningen gaat het heel erg goed. Daar hebben ze de pilot aangegrepen om muziekonderwijs flink te verbeteren. In de stad Groningen is echt veel meer muziekonderwijs gekomen. Een hele mooie ontwikkeling.

Wij zijn altijd bezig met maximale impact en hoe we zoveel mogelijk mensen in aanraking kunnen laten komen met het belang van muziekonderwijs, zodat zij er zelf mee aan de slag gaan. Dat betekent dat we mensen moeten verleiden, moeten overtuigen. Voor dat soort dingen is video een heel krachtig middel.’

Lees meer

Eric Peterse

Saturn Petcare | hoofd P&O

‘Ons grote voorbeeld was de werken bij film van Bolletje. Wij hadden het niet verwacht, maar we vinden onze eigen film nóg gaver!’

Na oplevering werden alle video’s gepresenteerd tijdens een kwartaalmeeting, ten overstaan van het personeel. Eric: ‘We hebben van de 5 video’s wel 3 keer flink applaus gehad. Mensen waren super enthousiast.’

Met het maken van de video’s voor employer branding wilden we Saturn Petcare van zijn beste kant laten zien, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid. Dat is volgens recruiter Jenny Rorije goed gelukt. ‘Eén iemand zei – na onlangs aangenomen te zijn: de gezelligheid, die informele sfeer uit de film, die proef ik terug op de werkvloer. Da’s natuurlijk supergaaf. Dat je de cultuur probeert te vangen in een film en die in de werkelijkheid ook gevoeld wordt.’

Lees meer

Bas de Niet

H.N. Werkman Stadslyceum

Toen Bas de Niet van het Stadslyceum ons belde, was hij erg duidelijk: ‘Wij willen geen docent of teamleider die op camera een standaard praatje houdt. Wij moeten het niet vertellen, de kinderen moeten het vertellen. En vooral laten zien.’

Bas vertelde dat er de afgelopen jaren structureel meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plekken. Met als gevolg dat tientallen leerlingen per jaar worden uitgeloot. ‘Alle 5 video’s en de animatie helpen ons om die positie te behouden. Dat we niet verlegen komen te zitten om kinderen.

Wat ik knap vind aan het hele plan, is dat het goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen. En het roept emotie op. Je eerste jaar in 60 seconden bijvoorbeeld. Nieuwe lessen, nieuwe school, spannend allemaal. Die film is heel erg raak.

Een ouder reageerde: ‘Heel leuk en inspirerend. Ook in vergelijking met andere scholen (zijn ons aan het oriënteren voor de jongste). Heel enthousiasmerend!’

Maar ook onder personeel heeft het iets losgemaakt: ik proef trots. Bij collega’s, bij de directeur. De school wordt zó mooi afgebeeld.

Wij zijn heel tevreden over het resultaat. Het zijn erg aansprekende video’s die er uitspringen vergeleken met andere scholen. Ik verwacht dat we hiermee een voorbeeld zijn. Dat die scholen denken: dit is wel erg flitsend, hier moeten wij ook iets meer aan doen.’

Lees meer

Alien Zwart

WDODelta | communicatieadviseur

‘Het resultaat is spectaculair! We maken wel vaker films met behulp van andere bedrijven, maar jullie springen daar ver bovenuit. Niet alleen qua creativiteit, want die was super. Maar ook qua contact. Het voelde voor mij echt alsof we dit samen deden.’

Lees meer

Sandra Siemers

ENGIE | senior adviseur communicatie

‘Mensen hebben gezegd dat de livestream echt goed in elkaar zat. Een mooie mix tussen inhoud, humor en trotse momenten.

Voor ons was het belangrijk dat het programma technisch goed zou verlopen. Niets is zo’n dissatisfier als wanneer je halverwege een stream er uit wordt geknikkerd. Aan onze technische verwachtingen hebben jullie zeker voldaan, zo niet overtroffen.

We houden altijd aan het begin van het jaar een evenement om iedereen te inspireren, motiveren en een trots gevoel op te wekken. Trots op het bedrijf waar ze werken.

Normaal gesproken een live-event. Dat kon dit jaar niet. Een extra uitdaging om het online voor elkaar te krijgen. Met een doelgroep van 500 man die vanuit huis meekijkt.

Hoe houd je hun aandacht 90 minuten vast? Hier hebben we goed over nagedacht en een format ontwikkeld in lijn met De Wereld Draait Door. Een format dat herkenning oproept, maar ook verrassende elementen heeft.

De dynamiek, de interactie met het thuispubliek en het instarten van van tevoren gemaakte video’s, zorgden ervoor dat de kijkers geprikkeld bleven.

Natuurlijk stond er een roze olifant in de kamer: de verkoop van een deel van ENGIE Energie. Een gevoelig onderwerp. Dat hebben we dan ook niet gebagatelliseerd, maar van alle kanten belicht. Zo kreeg het thuispubliek bijvoorbeeld de mogelijkheid om live vragen te stellen.

Om iedereen in beweging te krijgen, hielden we een energieke afsluiter met René Wormhoudt, herstel- en conditietrainer van het Nederlands Elftal. Helga van Leur, de directie, collega’s thuis: iedereen deed mee. Ik heb in tijden niet meer zo gelachen.

Zo’n setting kun je alleen maar creëren als je je geen zorgen hoeft te maken. Als alle randvoorwaarden kloppen, inclusief professioneel geregelde techniek.

Iedereen moest enorm lachen en kon met een trots gevoel de bijeenkomst verlaten. Fijn dat dit allemaal zo gelukt is.’

Lees meer

Erik Karst

Erik Karst Fotografie

‘Niet normaal jongens, mijn kont zit vol met veren… Ik denk dat ik morgen even een bezoekje aan de dokter moet brengen. Met andere woorden: we hebben samen iets fantastisch gemaakt’

Deze veren (complimenten) zijn natuurlijk net zo goed voor jullie. Alles wat ik inhoudelijk terug krijg aan complimenten, naast ‘mooi’, ‘tof’ en ‘gaaf’, is precies wat ik wilde uitdragen. Deze film gaat ongetwijfeld nog mooie dingen brengen. Het was een TOP avontuur om met jullie samen te werken en het eindresultaat is EPIC.’ 🔥👏

Lees meer

Commercial laten maken?

Neem contact op en vertel ons meer over je uitdaging 😊