Commercial laten maken

Jij kan echt niet voetballen, hè Pieter?

‘Goeiemoggel!’ – KPN (2007)
‘Jij kan echt niet voetballen, hè Pieter?’ – Calvé Pindakaas (2010)
‘Tsja, wie had dat gedacht? Van een X5 naar Lijn 5’ – Telfort (2012)

Klassieke reclames. Zo sterk, dat we de namen van de adverteerders waarschijnlijk niet eens hoefden te noemen. Je kent ze nog steeds. Dát is de kracht van reclame.

Wat is een commercial?

Met een commercial vergroot je je naamsbekendheid of je spoort mensen aan om actie te ondernemen, zoals het kopen van je nieuwe product. Reclame duurt niet lang (20-60 seconden) en heeft meestal een concrete boodschap.

Vroeger maakten alleen de allergrootste bedrijven reclames. Die tijd is voorbij. Je hebt tegenwoordig de keuze om een commercial op tv uit te zenden of via internet. Die tweede optie wordt steeds populairder (en is een stuk goedkoper).

Alhoewel we onze ideeën niet standaard langs de AIDA-meetlat leggen, begrijpen we als geen ander hoe belangrijk het is om vanaf de eerste seconde de aandacht te trekken. Verlangen te creëren. En de kijker over te halen om actie te ondernemen.

Wat vertel je in een commercial?

Die vraag kunnen we het beste beantwoorden aan de hand van 3 voorbeelden.

Laten we beginnen met Centraal Beheer Achmea (1). Zonder hun naam te noemen vertellen ze verhalen van mensen die in de problemen zijn gekomen, zoals in hun nieuwste commercial. Rapper Young D scoort een platencontract en koopt een peperdure Bentley, waar hij maar even van kan genieten. Even Apeldoorn bellen…

‘Oke, je wil je zoon het huis uit? Dan is er Coolblue. Je wil je zoon morgen het huis uit, maar morgen is het zondag? Dan is er Coolblue. Je wil je zoon vandaag nog het huis uit? Zelfs dan is er Coolblue.’ In tegenstelling tot Centraal Beheer Achmea doet Coolblue aan serious namedropping: 6(!) keer in 51 seconden. Maar de commercial heeft behoorlijk veel humor, en daarom stoort het niet.

Sinds de oprichting in 1861 heeft Bacardi behoorlijk wat voor z’n kiezen gehad. Een grote brand in 1880. De drooglegging in 1920. En de Cubaanse revolutie in de jaren 50. Ondanks alles heeft Bacardi het overleefd. Een reclame waarin ze hun historische verhaal vertellen met de boodschap: untameable since 1861.

Wat zijn de voordelen van een commercial?

  • meer klanten
  • meer (landelijke) naamsbekendheid
  • meer verkopen van je producten/diensten

Wil jij een commercial laten maken?

Neem contact op en we helpen je graag verder 😃