Animatiefilm
laten maken

Animatiefilm laten maken
met een glasheldere boodschap.

Waarom wil je een animatiefilm maken?

Wil jij een animatiefilm laten maken om iets uit te leggen? Om je doelgroep enthousiast te maken over een nieuw idee, product of dienst? Of ze een gewenste vervolgactie te laten uitvoeren?

Soms is het super lastig om een boodschap begrijpelijk over te brengen. Herken jij je in een van deze situaties?

  • Je wilt iets (moeilijks) op een makkelijke manier uitleggen, zodat iedereen het begrijpt.
  • Je hebt veel informatie te vertellen, maar struggelt om tot de kern te komen.
  • Je wilt mensen overtuigen, maar weet niet hoe je je informatie op een overtuigende manier vertelt.
  • Je wilt iets verkopen wat niet tastbaar is, zoals een dienst of een nieuw product

Geen zorgen, want wij helpen je met een animatiefilmpje maken. Een film die je doelgroep informeertovertuigt en/of activeert, zoals het aanschaffen van een product of dienst.

MAAK EEN
AFSPRAAK MET ALEXANDAR

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen met het maken van een animatiefilm? Maak een afspraak met me of stel een vraag. 

animatiefilm
Bekijk hier de 2D animatie van Ketenstandaard.

Wat zijn de voordelen van een animatiefilmpje?

Van alle marketing professionals zet 85% videomarketing in als marketingtool, blijkt uit het onderzoek Video Marketing Statistics 2023 van Wyzowl. Niet zonder reden, want een video (waaronder een animatiefilm) helpt je niet alleen om je doelgroep te informeren, maar ook om ze te overtuigen en activeren (om bijvoorbeeld je product of dienst aan te schaffen).

Het onderzoek van Wyzowl onderschrijft veel van deze voordelen:

  • 80% v/d video marketeers zegt dat video heeft gezorgd voor een hogere omzet
  • 83% v/d video marketeers zegt dat video hen heeft geholpen om leads te genereren
  • 95% v/d video marketeers zegt dat video hen heeft geholpen om een product/dienst op een begrijpelijke manier uit te leggen aan klanten

Als je je animatiefilmpje op een slimme manier verspreidt, vergroot het ook de traffic naar je website. En plaats je je filmpje op je site, dan verhoogt het de tijd die een bezoeker op een pagina doorbrengt (dwell time). Google beloont een hoge dwell time met een hogere ranking in de zoekresultaten.

Hoe wordt jouw animatiefilm gemaakt?

Een animatiefilm maken waarmee jij geweldige resultaten bereikt: hoe doen we dat? Je leest het hieronder, stap voor stap.

1

Animatiefilm bedenken


Wat is het doel van je animatiefilm? Wil je je kijkers informeren, overtuigen of activeren? Als dat duidelijk is, weten wij wat we wel en niet moeten vertellen. Over de inhoud praten we verder tijdens een creatieve sessie. Na afloop gieten we de boodschap in de sterkst mogelijke verhaalstructuur. Die delen we met je in het scenario.

2

Animatiefilm illustreren

Een stijlvoorstel is een voorbeeld van de illustratiestijl die we willen hanteren. Enthousiast? Dan werken we iedere scène tot in detail uit. Alle illustraties stoppen we in een storyboard, met onder iedere illustratie het bijbehorende stukje voice-over. Op die manier weet je precies wat we per scène willen vertellen en laten zien.

3

Animatiefilm animeren

Tijdens het animeren wekken we alle stilstaande tekeningen tot leven. Ze beginnen te ademen, schudden, waggelen, rollen of zelfs vliegen. Verder laten we de voice-over door een stemacteur inspreken. En voegen we muziek en sound design toe om de beleving voor de kijker te vergroten.

4

Animatiefilm beoordelen

Je ontvangt de tussentijdse versie via Vimeo. Hiermee is het geven van feedback niet alleen simpel, maar ook leuk overzichtelijk. De definitieve versie krijg je in alle gewenste afmetingen en formaten. Da’s handig, omdat je je animatiefilm daardoor op iedere social media in de meest optimale vorm kunt verspreiden.

5

Animatiefilm verspreiden

De animatiefilmpjes die wij maken, zijn ready to publish. Dat betekent dat je je film aangeleverd krijgt inclusief ondertiteling, thumbnail, titel, tekst en hashtags. Al die dingen zorgen ervoor dat je animatiefilm online opvalt en goed vindbaar is (SEO). Het enige wat je hoeft te doen is kopiëren, plakken en uploaden. Als je wilt, regelen wij ook het uploaden voor je.

Samenwerken?

Interesse om met ons samen te werken? Te gek! Laat ons weten waarmee we je kunnen helpen.

Wil je een 3D animatie laten maken? Die werkwijze ziet er ietsje anders uit. We maken ook hiervoor een stijlvoorstel, maar het illustreren als bij een 2D animatie is niet van toepassing.

Hoelang duurt het om een animatiefilm te maken? Ga uit van een gemiddelde doorlooptijd van 4 tot 6 weken.

Waarom een animatiefilm laten maken door Fideo?

Wij helpen je graag om met een animatie je doel te bereiken. Maar waarom zou je je animatiefilm laten maken door Fideo?

👉 Een unieke illustratiestijl, speciaal voor jou ontworpen
Wat is je doel? Wie is je doelgroep? En welke identiteit heeft je organisatie? Aan de hand daarvan bepalen we samen de geschiktste illustratiestijl. We hebben geen vaste illustratoren in dienst, maar werken met een aantal talentvolle mensen met uiteenlopende stijlen. Zo vinden we altijd een stijl die het beste bij jou past.

👉 Een doordachte, doelgerichte manier van animaties maken
Wij helpen je om geweldige resultaten te behalen, met video marketing. We zijn dan ook geen standaard animatiebedrijf, maar een bureau voor videomarketing. Welk doel jij wilt bereiken, is het uitgangspunt bij alles wat wij voor je doen.

👉 Opvallende, gewaagde, out of the box ideeën
Wij bezitten de creativiteit om samen met jou opvallende, gewaagde en out of the box ideeën te bedenken. Met die ideeën val je op én behaal je je doelen.

95% v/d video marketeers zegt dat video hen heeft geholpen om een product/dienst op een begrijpelijke manier uit te leggen aan klanten

Wyzowl – Video Marketing Statistics 2023

👉 Altijd en overal samenwerken via de cloud
Je kunt altijd en overal met ons samenwerken, want alles wat we maken, staat in de cloud. Het projectplan, scenario en draaiboek staan in Google Drive. De tussentijdse versies van je animatie staan op Vimeo. En de definitieve versie download je via WeTransfer

👉 Je animatiefilm is ready to publish
Je animatiefilm is bij oplevering ready to publish. Wat houdt dat in? Nou, dat je je animatiefilm inclusief een thumbnail, titel, tekst en tags ontvangt. Je hoeft bij het delen op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo alleen maar te kopiëren, plakken en uploaden. Ook dat kun je aan ons overlaten.

👉 Je animatiefilm is goed vindbaar in zoekmachines
Je animatiefilm is ook nog eens goed vindbaar voor zoekmachines, zoals Google en YouTube. We verwerken in de titel en beschrijving namelijk relevante zoektermen. Samen met het standaard toevoegen van ondertiteling, kan Google zo makkelijk achterhalen waar je video over gaat en is ie online goed vindbaar.

👉 Je animatiefilm wordt gemaakt tegen een vaste prijs
Wat gaat een animatiefilm laten maken kosten? Je weet het meteen als je van ons een offerte ontvangt. Hierin staat een vaste prijs. Zo kom je achteraf nooit voor verrassingen te staan. Wel zo prettig.

Wil je je kijker een kraakheldere uitleg geven? Overweeg dan ook eens een instructiefilm. Streef je naar een hogere omzet of grotere naamsbekendheid? Dan is een bedrijfsfilm of promotiefilm interessant voor je.

Joost Wijnberger

De VoorzieningenWijzer | Manager Propositie & Compliance

‘Het is best ingewikkeld om kort uit te leggen wat De VoorzieningenWijzer precies doet. 

Daarnaast zijn we vrij goed in uitgebreid vertellen, maar daar is lang niet altijd ruimte voor.

Dus, hoe vat je het samen? Op een manier dat het mensen aanspreekt? En ze denken: ik wil de rest ook weten. In plaats van: het wordt me te lang, ik haak af.

Het voelde heel logisch om te kiezen voor animatie. Om ons verhaal visueel en aantrekkelijk te maken.   

Wat mij met name opviel, was de vaart waarmee het productieproces verliep. Dat wij bij tussentijdse deadlines weleens dachten: oeh, dan al? Terwijl, als je erop terugkijkt, het heel fijn was dat er lekker veel snelheid in zat. Als je veel tijd neemt, dan ga je schaven, schaven en nog verder schaven. Terwijl dat toch een keer moet stoppen. Door het tempo zakten we niet weg en bleef de energie hoog. 

Ik heb daar een heel goed gevoel aan overgehouden. Dat zat ‘m ook in het hele prettige contact. Redelijk no-nonsense, meedenkend, met verstand van zaken. Jullie bewogen met ons mee, maar niet eindeloos, wat ook weer de vaart erin hield. Het is knap dat jullie het voor elkaar kregen dat wij iedere keer met zin een overleg ingingen. Dat wij dachten: o’, leuk! Weer een overleg met Fideo over onze animaties. Dat is iets heel simpels, maar uiteindelijk wel een belangrijk ingrediënt voor een mooi resultaat.

Het eindresultaat ben ik heel blij mee. Het past heel goed bij wat we willen uitstralen met De VoorzieningenWijzer: toegankelijk, vriendelijk en menselijk. Dat komt terug in de sfeer van de animatie, de toon en allemaal elementjes en beweginkjes. 

Onze projectmanagers gebruiken de animatie onder andere om De VoorzieningenWijzer te introduceren bij nieuwe gemeenten. Zij geven aan: het is nu zoveel duidelijker in zoveel minder tijd. Waar we vroeger een powerpoint van 10-15 slides gebruikten en 20 minuten aan het praten waren – met gemak, laten we nu de animatie zien. Hierdoor komen we makkelijk en snel in 2,5 minuut tot de kern van ons verhaal. 

Door de animatie ook online te gebruiken, hebben we het bereik van onze kernboodschap sterk vergroot. Dat lukt op geen enkele manier zo goed als met deze animatie.’

Lees meer

Bas de Niet

H.N. Werkman Stadslyceum

‘We zijn ontzettend blij met de video’s voor de introductieweek. We hebben heel veel positieve reacties gehad. Van studenten, maar ook van het management en wervingsteams van nieuwe studenten.

Ook waren wij verrast door de hoge betrokkenheid bij de video’s. Want van de 14 klassen en 360 eerstejaars, hebben 280 een filmpje van zichzelf ingestuurd.

We hebben studenten punten gegeven voor het opnemen van hun video, maar nog meer punten voor het kijken van de instructiefilm over Alluris (studie-informatiesysteem, red.). Dat is een belangrijke, omdat ze goed overweg moeten kunnen met het programma. De klas met de meeste punten heeft een pizza-avondje in het park gewonnen. Dus op een gegeven moment zaten ze daar met 40 pizzadozen in Park Sonsbeek in Arnhem.’

Toen Bas de Niet van het Stadslyceum ons belde, was hij erg duidelijk: ‘Wij willen geen docent of teamleider die op camera een standaard praatje houdt. Wij moeten het niet vertellen, de kinderen moeten het vertellen. En vooral laten zien.’

Bas vertelde dat er de afgelopen jaren structureel meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plekken. Met als gevolg dat tientallen leerlingen per jaar worden uitgeloot. ‘Alle 5 video’s en de animatie helpen ons om die positie te behouden. Dat we niet verlegen komen te zitten om kinderen.

Wat ik knap vind aan het hele plan, is dat het goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen. En het roept emotie op. Je eerste jaar in 60 seconden bijvoorbeeld. Nieuwe lessen, nieuwe school, spannend allemaal. Die film is heel erg raak.

Een ouder reageerde: ‘Heel leuk en inspirerend. Ook in vergelijking met andere scholen (zijn ons aan het oriënteren voor de jongste). Heel enthousiasmerend!’

Maar ook onder personeel heeft het iets losgemaakt: ik proef trots. Bij collega’s, bij de directeur. De school wordt zó mooi afgebeeld.

Wij zijn heel tevreden over het resultaat. Het zijn erg aansprekende video’s die er uitspringen vergeleken met andere scholen. Ik verwacht dat we hiermee een voorbeeld zijn. Dat die scholen denken: dit is wel erg flitsend, hier moeten wij ook iets meer aan doen.’

Lees meer

Sammy Slot

Rode Kruis | content creator

‘Hoe ga ik van een creatief idee, waarbij we aandacht besteden aan de mentale gezondheid van jongeren, naar een volledig uitgewerkte campagne binnen één week?

Dit was het vraagstuk waar ik jullie voor benaderde. Omdat ik in mijn eentje eerst alles los aan het regelen was (locatie, filmplan, cameraman) werd ik best een beetje nerveus met een naderende deadline. Toen ik dat aangaf bij mijn collega Hugo, raadde hij Fideo aan: ‘Daar zit alles onder één dak’.

Het was zo last minute, dat ik me niet kon voorstellen dat het ging lukken. Maar jullie waren heel flexibel en enthousiast. We konden gelijk snel schakelen en daar was ik super blij mee. Écht een enorme opluchting. 

Na de intake hadden we maar 3 dagen tot de draaidag. Ik had een heel fijn gevoel bij jullie en kon het daardoor goed uit handen geven. In die korte tijd hebben jullie alles geregeld, van een passende locatie tot het maken van het draaiboek. Zo kon ik me focussen op het creatieve proces en het regelen van de attributen. 

Tijdens de draaidag was ik blij verrast met alle spullen die jullie mee hadden. Voldoende verborgen camera’s in het midden van winkelcentrum Hoog Catharijne, om het telefoonhokje goed vast te leggen. En zelfs het geluidseffect voor de telefoon werd geregeld! Vooral de mobiele regiekamer was een aangename verrassing. Zo kon ik op afstand toch goed de gesprekken meekrijgen van de bellers en de Rode Kruis-psycholoog. Ideaal!

Na de draaidag moest in drie dagen de montage staan. Dat jullie zelfs zo flexibel waren dat  jullie de weekenden en avonden doorwerkten, was ontzettend fijn. Volgens mij hebben jullie er alles aan gedaan om de heftige deadline te halen. En dat zie je in het resultaat! De reacties op de video waren allemaal warm en positief. Inmiddels is ‘ie ruim 50.000 keer bekeken!

Kortom, vaak heb je campagnes die maanden en maanden voorbereiding vergen. Dat je met een leuk idee en een enthousiast team om je heen in zo’n korte tijd (een week!) samen iets voor elkaar kunt boksen, vind ik echt heel gaaf om te zien! Zonder het enthousiaste team van Fideo was dat zeker niet gelukt. Het is echt een project waar ik trots op ben!’

Lees meer

Maaike van den Beld

Provincie Overijssel | communicatieadviseur

‘Veel inwoners van Overijssel weten niet wat we doen, waar we als provincie mee bezig zijn. 

Om ze te informeren gebruiken we communicatiemiddelen, zoals de website, nieuwsbrief en het magazine Jij & Overijssel.

Een paar jaar geleden hebben we filmpjes gemaakt over 6 onderwerpen. Die waren verouderd. We wilden ze vernieuwen, omdat beeld snel voor zich spreekt. Maar ook omdat je met video’s makkelijker de jongere Overijsselaars bereikt. 

In de voorbereiding hebben we heel veel ideeën uitgewisseld. Tijdens brainstorms en in scenario’s. Ik dacht: dit wordt echt prachtig. Dat vertrouwen had ik gelijk al. Jullie waren heel enthousiast, heel nieuwsgierig. Jullie wisten waar jullie mee bezig waren en voelden ons goed aan. Ik kon niet wachten tot het af was. 

De overleggen heb ik als heel prettig ervaren. Over onderwerpen waar jullie geen weet van hadden, stelden jullie je als inwoners op. Keken door hun bril. Erg prettig.

De filmdagen vond ik té leuk om te missen. Niet om jullie te controleren, juist niet. Maar vanuit nieuwsgierigheid. Om te ervaren hoe het er bij jullie aan toeging. Ik heb tijdens de draaidagen met veel plezier vanaf de zijlijn meegekeken. 

Ik heb ervaring met vorige filmpjes. Dat ik soms dacht: o’ nee. Maar van het eindresultaat van deze videoserie kun je zien dat het professioneel is gemaakt. Ik had hier hele hoge verwachtingen van. Daar hebben jullie zeker aan voldaan. 

Toen ik de eerste preview zag, dacht ik: ja, dit is echt wat ik voor ogen had. De juiste muziek, de mooie overgangen, het klopte gewoon. Het gaf mij echt een wauw-effect. Er hoefde maar weinig aan verspijkerd te worden. 

Na het uitzenden van de laatste aflevering hebben we er een enquête achteraan gegooid. De reacties waren heel positief. Inwoners vonden het leuk om te volgen en zien graag meer onderwerpen. Ik hoop dan ook dat we hier een vervolg aan kunnen geven.


Het resultaat van de videoserie is overall goed en verschilt per aflevering. De een heeft een paar honderd views, de ander een paar duizend. De stand voor de complete serie is momenteel 49.034 views, 564 likes, 26 reacties en 176 shares. We gaan de afleveringen de komende jaren opnieuw online delen. Dus de cijfers en het bereik blijven oplopen.’

Lees meer

Wanneer zijn wij een match?

✅ Je bent een marketing-, communicatie- of HR-professional
✅ Je werkt bij een betekenisvolle organisatie (corporate, MKB+, overheid, onderwijs, non profit)
✅ Je gelooft in de kracht van video en videomarketing
✅ Je hebt naast budget ook de tijd om samen aan jouw video’s te werken
✅ Je hebt de guts om het anders te doen dan de rest van jouw markt

Het maakt niet uit of je:

😊 Je 1e of 100e video laat maken
😄 Ervaring hebt met videomarketing of niet
🙂 Bij ons om de hoek zit of op 2 uur rijden

Ons niet bellen als je:

❌ Bij 5 partijen offertes opvraagt en uit bent op de goedkoopste deal. Wij zijn geen kiloknaller
❌ Graag op safe speelt en binnen de lijntjes kleurt

ANIMATIEFILM LATEN MAKEN?

NEEM CONTACT OP en vertel ons meer over je uitdaging