Animatiefilm
laten maken

Animatiefilm laten maken
met een glasheldere boodschap.

animatiefilm laten maken
met een glasheldere boodschap

Stel je vraag aan Stefan

Heb je een vraag? Of behoefte aan advies? Bel of mail met onze videostrateeg, Stefan Hollegien.

Waarom wil je een animatiefilm maken?

Wil jij een animatiefilm laten maken om iets uit te leggen? Om je doelgroep enthousiast te maken over een nieuw idee, product of dienst? Of ze een gewenste vervolgactie te laten uitvoeren?

Soms is het super lastig om een boodschap begrijpelijk over te brengen. Herken jij je in een van deze situaties?

  • Je wilt iets (moeilijks) op een makkelijke manier uitleggen, zodat iedereen het begrijpt.
  • Je hebt veel informatie te vertellen, maar struggelt om tot de kern te komen.
  • Je wilt mensen overtuigen, maar weet niet hoe je je informatie op een overtuigende manier vertelt.
  • Je wilt iets verkopen wat niet tastbaar is, zoals een dienst of een nieuw product.

Geen zorgen, want wij helpen je met een animatiefilmpje maken. Een film die je doelgroep informeert, overtuigt en/of activeert, zoals het aanschaffen van een product of dienst.

Hieronder nog een aantal voorbeelden van animatiefilmpjes die we hebben gemaakt voor OD IJsselland en Probin:

Wat doet Omgevingsdienst IJsselland?
Wat is de toegevoegde waarde van Connect?

GRATIS STRATEGIESESSIE

Welke video’s adviseren wij jou om te maken? En hoe verspreid je deze video’s om je doel en doelgroep te bereiken? Ontdek het in een gratis strategiesessie met onze videostrateeg, Stefan Hollegien.

animatiefilm
Bekijk hier de 2D animatie van Ketenstandaard.
animatiefilm
Bekijk de instructievideo voor huurders van een woning van de woningbouw.

Wat zijn de voordelen van een animatiefilmpje?

Van alle marketing professionals zet 85% videomarketing in als marketingtool, blijkt uit het onderzoek Video Marketing Statistics 2020 van Wyzowl. Niet zonder reden, want een video (waaronder een animatiefilm) helpt je niet alleen om je doelgroep te informeren, maar ook om ze te overtuigen en activeren (om bijvoorbeeld je product of dienst aan te schaffen).

Het onderzoek van Wyzowl onderschrijft veel van deze voordelen:

  • 80% v/d video marketeers zegt dat video heeft gezorgd voor een hogere omzet
  • 83% v/d video marketeers zegt dat video hen heeft geholpen om leads te genereren
  • 95% v/d video marketeers zegt dat video hen heeft geholpen om een product/dienst op een begrijpelijke manier uit te leggen aan klanten

Als je je animatiefilmpje op een slimme manier verspreidt, vergroot het ook de traffic naar je website. En plaats je je filmpje op je site, dan verhoogt het de tijd die een bezoeker op een pagina doorbrengt (dwell time). Google beloont een hoge dwell time met een hogere ranking in de zoekresultaten.

Hoe wordt jouw animatiefilm gemaakt?

Een animatiefilm maken waarmee jij geweldige resultaten bereikt: hoe doen we dat? Je leest het hieronder, stap voor stap.

1

1 Animatiefilm bedenken

Wat is het doel van je animatiefilm? Wil je je kijkers informeren, overtuigen of activeren? Als dat duidelijk is, weten wij wat we wel en niet moeten vertellen. Over de inhoud praten we verder tijdens een creatieve sessie. Na afloop gieten we de boodschap in de sterkst mogelijke verhaalstructuur. Die delen we met je in het scenario.

2

2 Animatiefilm illustreren

Een stijlvoorstel is een voorbeeld van de illustratiestijl die we willen hanteren. Enthousiast? Dan werken we iedere scène tot in detail uit. Alle illustraties stoppen we in een storyboard, met onder iedere illustratie het bijbehorende stukje voice-over. Op die manier weet je precies wat we per scène willen vertellen en laten zien.

3

3 Animatiefilm animeren

Tijdens het animeren wekken we alle stilstaande tekeningen tot leven. Ze beginnen te ademen, schudden, waggelen, rollen of zelfs vliegen. Verder laten we de voice-over door een stemacteur inspreken. En voegen we muziek en sound design toe om de beleving voor de kijker te vergroten.

4

4 Animatiefilmpje beoordelen

Je ontvangt de tussentijdse versie via Vimeo. Hiermee is het geven van feedback niet alleen simpel, maar ook leuk overzichtelijk. De definitieve versie krijg je in alle gewenste afmetingen en formaten. Da’s handig, omdat je je animatiefilm daardoor op iedere social media in de meest optimale vorm kunt verspreiden.

5

5 Animatiefilmpje verspreiden

De animatiefilmpjes die wij maken, zijn ready to publish. Dat betekent dat je je film aangeleverd krijgt inclusief ondertiteling, thumbnail, titel, tekst en hashtags. Al die dingen zorgen ervoor dat je animatiefilm online opvalt en goed vindbaar is (SEO). Het enige wat je hoeft te doen is kopiëren, plakken en uploaden. Als je wilt, regelen wij ook het uploaden voor je.

Samenwerken?

Interesse om met ons samen te werken? Te gek! Laat ons weten waarmee we je kunnen helpen.

deel je uitdaging

Wil je een 3D animatie laten maken? Die werkwijze ziet er ietsje anders uit. We maken ook hiervoor een stijlvoorstel, maar het illustreren als bij een 2D animatie is niet van toepassing.

Hoelang duurt het om een animatiefilm te maken? Ga uit van een gemiddelde doorlooptijd van 4 tot 6 weken.

Waarom een animatiefilm laten maken door Fideo?

Wij helpen je graag om met een animatie je doel te bereiken. Maar waarom zou je je animatiefilm laten maken door Fideo?

👉 Een unieke illustratiestijl, speciaal voor jou ontworpen
Wat is je doel? Wie is je doelgroep? En welke identiteit heeft je organisatie? Aan de hand daarvan bepalen we samen de geschiktste illustratiestijl. We hebben geen vaste illustratoren in dienst, maar werken met een aantal talentvolle mensen met uiteenlopende stijlen. Zo vinden we altijd een stijl die het beste bij jou past.

👉 Een doordachte, doelgerichte manier van animaties maken
Wij helpen je om geweldige resultaten te behalen, met video marketing. We zijn dan ook geen standaard animatiebedrijf, maar een bureau voor videomarketing. Welk doel jij wilt bereiken, is het uitgangspunt bij alles wat wij voor je doen.

👉 Opvallende, gewaagde, out of the box ideeën
Wij bezitten de creativiteit om samen met jou opvallende, gewaagde en out of the box ideeën te bedenken. Met die ideeën val je op én behaal je je doelen.

95% v/d video marketeers zegt dat video hen heeft geholpen om een product/dienst op een begrijpelijke manier uit te leggen aan klanten
Wyzowl – Video Marketing Statistics 2020

👉 Altijd en overal samenwerken via de cloud
Je kunt altijd en overal met ons samenwerken, want alles wat we maken, staat in de cloud. Het projectplan, scenario en draaiboek staan in Google Drive. De tussentijdse versies van je animatie staan op Vimeo. En de definitieve versie download je via WeTransfer.

👉 Je animatiefilm is ready to publish
Je animatiefilm is bij oplevering ready to publish. Wat houdt dat in? Nou, dat je je animatiefilm inclusief een thumbnail, titel, tekst en tags ontvangt. Je hoeft bij het delen op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo alleen maar te kopiëren, plakken en uploaden. Ook dat kun je aan ons overlaten.

👉 Je animatiefilm is goed vindbaar in zoekmachines
Je animatiefilm is ook nog eens goed vindbaar voor zoekmachines, zoals Google en YouTube. We verwerken in de titel en beschrijving namelijk relevante zoektermen. Samen met het standaard toevoegen van ondertiteling, kan Google zo makkelijk achterhalen waar je video over gaat en is ie online goed vindbaar.

👉 Je animatiefilm wordt gemaakt tegen een vaste prijs
Wat gaat een animatiefilm laten maken kosten? Je weet het meteen als je van ons een offerte ontvangt. Hierin staat een vaste prijs. Zo kom je achteraf nooit voor verrassingen te staan. Wel zo prettig.

Wil je je kijker een kraakheldere uitleg geven? Overweeg dan ook eens een instructiefilm. Streef je naar een hogere omzet of grotere naamsbekendheid? Dan is een bedrijfsfilm of promotiefilm interessant voor je.

Bas de Niet

H.N. Werkman Stadslyceum

Toen Bas de Niet van het Stadslyceum ons belde, was hij erg duidelijk: ‘Wij willen geen docent of teamleider die op camera een standaard praatje houdt. Wij moeten het niet vertellen, de kinderen moeten het vertellen. En vooral laten zien.’

Bas vertelde dat er de afgelopen jaren structureel meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plekken. Met als gevolg dat tientallen leerlingen per jaar worden uitgeloot. ‘Alle 5 video’s en de animatie helpen ons om die positie te behouden. Dat we niet verlegen komen te zitten om kinderen.

Wat ik knap vind aan het hele plan, is dat het goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen. En het roept emotie op. Je eerste jaar in 60 seconden bijvoorbeeld. Nieuwe lessen, nieuwe school, spannend allemaal. Die film is heel erg raak.

Een ouder reageerde: ‘Heel leuk en inspirerend. Ook in vergelijking met andere scholen (zijn ons aan het oriënteren voor de jongste). Heel enthousiasmerend!’

Maar ook onder personeel heeft het iets losgemaakt: ik proef trots. Bij collega’s, bij de directeur. De school wordt zó mooi afgebeeld.

Wij zijn heel tevreden over het resultaat. Het zijn erg aansprekende video’s die er uitspringen vergeleken met andere scholen. Ik verwacht dat we hiermee een voorbeeld zijn. Dat die scholen denken: dit is wel erg flitsend, hier moeten wij ook iets meer aan doen.’

Lees meer

Veerle Elings

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | content & community officer

‘We zijn ontzettend blij met de video’s voor de introductieweek. We hebben heel veel positieve reacties gehad. Van studenten, maar ook van het management en wervingsteams van nieuwe studenten.

Ook waren wij verrast door de hoge betrokkenheid bij de video’s. Want van de 14 klassen en 360 eerstejaars, hebben 280 een filmpje van zichzelf ingestuurd. 

We hebben studenten punten gegeven voor het opnemen van hun video, maar nog meer punten voor het kijken van de instructiefilm over Alluris (studie-informatiesysteem, red.). Dat is een belangrijke, omdat ze goed overweg moeten kunnen met het programma. De klas met de meeste punten heeft een pizza-avondje in het park gewonnen. Dus op een gegeven moment zaten ze daar met 40 pizzadozen in Park Sonsbeek in Arnhem.’


Lees meer

Coniek Meijer

provincie Overijssel | traffic manager media

‘95% van de sollicitanten refereerde in hun sollicitatiebrieven en -gesprekken aan de wervingsvideo.’

Theo Sikkema, collega van Coniek, vult aan: ‘Nagenoeg alle kandidaten gaven tijdens de gesprekken aan door de video een goed beeld van de vacature te hebben gekregen. En dat de video sterk bijdroeg aan hun motivatie om te solliciteren. Mooi! 5 weken na het delen van de video is de vacature vervuld.’

Lees meer

Maike Kroese

Méér Muziek in de Klas | communicatieadviseur

‘Wij wilden graag een video maken van een Groningse basisschool die muziekonderwijs als een rode draad door de lesweek rijgt. En muziekonderwijs, daar kan je veel over vertellen. Maar als je ziet wat muziek met kinderen doet, met leerkrachten, als je het ook hoort natuurlijk in combinatie met beeld, ja, dan komt dat gewoon heel krachtig over. 

We hadden veel te vertellen, en er waren veel mooie verhalen. Dan heb je gewoon iemand nodig die je helpt je darlings te killen

De voorbereiding hebben jullie heel goed aan bijgedragen. Door gesprekken te voeren vooraf, het script te schrijven en te bepalen welke mensen het interessantst waren. 

Het is een hele mooie, gevarieerde video geworden met een aantal leerkrachten aan het woord, de schooldirecteur. Die fantastische man van de groenvoorziening die binnenkwam om piano te spelen, en die zo’n prachtig verhaal had. Het kwam heel mooi samen in de video. Een super uniek verhaal

We gebruiken de video al jarenlang, omdat ‘ie heel goed het plezier van de kinderen laat zien. Het is een super goed voorbeeld, van goede kwaliteit en smaakvol in beeld gebracht door jullie. 

Het is gewoon een mooi product, dus dat laat je graag zien. 

Wij zetten ‘m veel in tijdens online bijeenkomsten en inspiratiesessies, waarin Erik Scherder en wetenschapsjournalist Mark Mieras vertellen over het belang van muziekonderwijs. 

Het is ook peer-to-peer communicatie: een schoolleider die een andere schoolleider vertelt hoe ze het aanpakken, welk effect het heeft op de kinderen. 

Ik denk dat de video van de Borgmanschool vooral heel erg als effect heeft van: dat willen wij eigenlijk ook. Het maakt mensen echt enthousiast.

We zijn nu bijna 4 jaar verder en in Groningen gaat het heel erg goed. Daar hebben ze de pilot aangegrepen om muziekonderwijs flink te verbeteren. In de stad Groningen is echt veel meer muziekonderwijs gekomen. Een hele mooie ontwikkeling.

Wij zijn altijd bezig met maximale impact en hoe we zoveel mogelijk mensen in aanraking kunnen laten komen met het belang van muziekonderwijs, zodat zij er zelf mee aan de slag gaan. Dat betekent dat we mensen moeten verleiden, moeten overtuigen. Voor dat soort dingen is video een heel krachtig middel.’

Lees meer

Eric Peterse

Saturn Petcare | hoofd P&O

‘Ons grote voorbeeld was de werken bij film van Bolletje. Wij hadden het niet verwacht, maar we vinden onze eigen film nóg gaver!’

Na oplevering werden alle video’s gepresenteerd tijdens een kwartaalmeeting, ten overstaan van het personeel. Eric: ‘We hebben van de 5 video’s wel 3 keer flink applaus gehad. Mensen waren super enthousiast.’

Met het maken van de video’s voor employer branding wilden we Saturn Petcare van zijn beste kant laten zien, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid. Dat is volgens recruiter Jenny Rorije goed gelukt. ‘Eén iemand zei – na onlangs aangenomen te zijn: de gezelligheid, die informele sfeer uit de film, die proef ik terug op de werkvloer. Da’s natuurlijk supergaaf. Dat je de cultuur probeert te vangen in een film en die in de werkelijkheid ook gevoeld wordt.’

Lees meer

Rosan van der  Tuuk

Roamler | marketing communications specialist

‘Het resultaat is gaaf en van hoge kwaliteit. We zaten onder redelijke tijdsdruk en dan ook nog tijdens corona. Zelfs met de getroffen maatregelen is het een hoogwaardig filmpje geworden dat hopelijk nog jaren mee kan. De feedback binnen ons bedrijf was ook zeer positief. Smaakt naar meer!’

We hebben de video ingezet op onze interne kanalen (onboarding, nieuwsbrieven, pushberichten) om onze nieuwe en reeds bestaande crowd van Klusmannen te activeren en enthousiasmeren. De volgende stap is extern gebruik; adverteren voor nieuwe Klusmannen!

We zagen dat onze Klusmannen actiever werden en dat was mooi, want Centraal Beheer lanceerde een grootschalige campagne voor Klushulp waardoor er meer klus aanvragen voor de Klusmannen binnenkwamen. Onze klussers gingen enthousiast aan het werk, mede dankzij de gezellige beeldvorming van deze video!

De samenwerking met jullie verliep hartstikke soepel. Jullie hebben ons goed begeleid in het creatieve proces en ons er te allen tijde bij betrokken gehouden: van het uitschrijven van het script tot de daadwerkelijke productie. Alles tot in de puntjes verzorgd en willing to take the extra mile.’

Lees meer

Alien Zwart

WDODelta | communicatieadviseur

‘Het resultaat is spectaculair! We maken wel vaker films met behulp van andere bedrijven, maar jullie springen daar ver bovenuit. Niet alleen qua creativiteit, want die was super. Maar ook qua contact. Het voelde voor mij echt alsof we dit samen deden.’

Lees meer

Animatiefilm laten maken?

Neem contact op en vertel ons meer over je uitdaging