Portret van een meubelmaker

Hogeschool Windesheim
Hoe we een aanbesteding voor Hogeschool Windesheim wonnen
Bekijk de video hier!

De uitdaging

De uitdaging was deze keer niet van een klant, maar onze eigen. We deden namelijk mee met een aanbesteding voor Hogeschool Windesheim om hun videopartner te worden. Aan ons om in een film van 60 seconden een portret van een beroep neer te zetten, om studenten enthousiast te maken te gaan studeren voor dat beroep. Alle invulling daarvan was aan onszelf. Tegelijkertijd was daar de uitdaging van de aanbesteding zelf: hoe overtuigen wij Windesheim van ons kunnen? Hoe laten we onze creativiteit en innovativiteit in 60 seconden naar voren komen?

Ons inzicht

Allereerst hebben we gekeken naar het beroep wat wij in het zonnetje wilden zetten. Er zijn honderden voorbeelden van beroepen die gaaf zijn om te doen, maar er op beeld niet bepaald spectaculair uitzien. Al snel stuitten we om die reden op Glenn Mosterd, een ons bevriende meubelmaker. In een werkplaats die hij met zijn vader deelt bouwt hij meubels. Wat maakt dat bijzonder? Meubels die hij zelf ontworpen heeft. Het maken kon hij al, toch broeide de wens om te ontwerpen bij hem.

Hij besloot hiervoor te gaan studeren. In onze ogen een perfect voorbeeld voor een portret van een beroep dat jongeren moet aansporen een studie te gaan doen. Hij heeft het immers zelf zo gedaan. Daarbij: van een ontwerper en maker in een werkplaats vol dwarrelend zaagsel en zware machines kunnen we iets heel moois maken, en Glenn’s verhaal kracht geven.

Onze oplossing

Om het verhaal van Glenn nog beter te vertellen hebben we hem geïnterviewd en dat gesprek uitgewerkt tot de rode draad van het scenario. Zo vertelde hij bijvoorbeeld over hoe hij inspiratie voor het ontwerpen van zijn meubels vindt. Door rond te lopen en de wereld om hem heen te zien. Glenn vertelt zijn eigen verhaal en de beelden geven daar extra power bij, om zo een oprechte, authentieke en opzwepende video neer te zetten.

Daarbij heeft ons productieteam de creatieve spierballen even flink laten zien door een prachtige visuele reportage te maken. Dat geeft een inspirerende context aan het beroep van meubelmaker, terwijl de snelle montage de aandacht van de doelgroep met beide handen bij de lurven grijpt. Om te laten zien dat wanneer wij iets maken, het uniek en anders, maar toch eigen is. Dat wij ons niet inhouden.

Het resultaat

Je raadt het misschien al: we hebben de aanbesteding gewonnen. Anders zouden we er niet zo’n positieve case over schrijven. Windesheim gaf in hun beoordeling aan dat we een prestatie ver boven verwachting hadden neergezet. Ons doel om hen en de toekomstige kijker weg te blazen met creativiteit en krachtige beelden werd gehaald. Maar ook bewezen we aan onszelf dat de lat altijd hoger kan worden gelegd.

Zou jij ook wel zo’n film willen?

NEEM CONTACT OP Dan kunnen we je helpen!